Kjedene bør kun ha lov til å selge varemerker de ikke direkte eller indirekte eier, mener Dag Fossen. Det betyr at Rema 1000 enten må selge Norsk Kylling, eller ikke ta varene deres inn i sine egne butikker.
Dersom veksten i EMV fortsetter, vil det ikke være mulig å opprettholde kjede- uavhengig nasjonal matvareindustri som innoverer på norsk kjøtt og egg, varsler Nortura.
«Spennende», «riktig retning» og «godt forslag» er uttrykk politikere bruker om Dag Fossens forslag om å forby dagligvarekjedene å eie egne merkevarer (EMV).
Bedrifter som har mulighet, bør levere mer overskuddsmat til matsentralene, oppfordrer landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF).
Bondelaget ber Stortinget iverksette vesentlig kraftigere tiltak for å bedre konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet. Ikke minst går Bondelaget hardt ut mot kjedenes satsing på egne merkevarer.
– Når det avdekkes store forskjeller i innkjøpsbetingelsene, burde det gjenspeiles i pris i butikk. Men det gjør det ikke, sier Cesilie Aurbakken.
Hittil i år har nordmenn hentet over en million forundringsposer hos Too Good To Gos samarbeidspartnere i Norge – eksempelvis butikker, bakerier og serveringssteder.
Dagligvarekjedenes salg av norskproduserte varer har skutt i været de siste månedene. Korona, nye ferievaner og mer hjemmespising oppgis som hovedforklaringene.
Pakket og dypfryst mat er de to soleklare vinnerne det første kvartalet, med vekst på henholdsvis 12,7 og 11,4 prosent.