Coop og Rema tror meldinga vil gi flere aktører i dagligvare. I Norges Gruppen er de bekymret for høyere priser.
Tilsynet mener kjedene har samarbeidet på en måte som kan ha ført til høyere dagligvarepriser.
Kjedene kan i dag bestemme hvor store markedsandeler egne merkevarer (EMV) og andre merkevarer skal ha, mener professor Per Ingvar Olsen. Men et forbud mot EMV er vanskelig eller umulig å gjennomføre, mener både han og professor Erling Hjelmeng.
Landbruks- og matministeren vil kalle dagligvarekjedene inn til et møte for å diskutere problemet med feil og villedende merking av kjøttvarer i butikk.
Pakket og dypfryst mat er de to soleklare vinnerne det første kvartalet, med vekst på henholdsvis 12,7 og 11,4 prosent.
Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 sier alle at økologisk mat er en viktig del av konseptet deres, men den kan ikke være dyr og eksklusiv for de få.
Salget av vegetar- og veganmat øker, melder alle de tre store paraplykjedene i Norge. De har tro på fortsatt god vekst videre.