Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Sterk vekst i Norturas påskesalg

Påska ble en real opptur for Nortura, med rekorstort salg av påskelam. Også nye produkter har slått an.

Utfordringene står i kø for Nortura, men påsken ble en solid opptur salgsmessig. Kjøttkonsernet melder på enkeltområder om mer enn tre ganger så høyt salg som prognosen tilsa. Foto: AVN Photo Lab/Shutterstock

Påskemorgen slukket til en viss grad sorgen for Norges største kjøttkonsern. Norturas melder nemlig om sterkt påskesalg i år. Både salget av gamle travere og nye produkter tok av i høytiden.

Påskelam var rekord-nam

Lam til påske dreier seg 99 prosent om lammelår, og nordmenn ville ha nok av dét også denne påska. Nortura melder om rekordstort salg: I overkant av 600 tonn med fryst lammelår gikk ut i noen hektiske dager. I tillegg solgte Nortura om lag 100 tonn tint, utbeina og krydra lammesteik.

Konsernet forklarer det rekordstore salget av påskelam med at mange kjeder i årets påske ønsket å profilere seg med en gunstig pris for å lokke kunder inn i butikken.

– På grunn av bedre salg enn planlagt, gikk faktisk en del butikker tomme for lammelår. Vi prøvde å levere på etterbestillinger, men det tar tid å gjøre om frosne hele lam til lammelår. Likevel ble årets salg av påskelam rekordhøyt. Nesten 150 gram Nortura-lammelår per nordmann! skriver Nortura i en pressemelding mandag.

Annonse

Kjøttkonsernet melder på enkeltområder om mer enn tre ganger så høyt salg som prognosen tilsa.

Nykommere også populære

Men oppturen stoppet ikke der. Også nye produkter viste seg å slå an i påska. Ett av dem bærer det litt uortodokse navnet «Grillribbe av nakke». Rema 1000 solgte alene 32 tonn av dette produktet til påska. I tillegg opplevde Nortura en vekst på 48 prosent i salget av bøkerøkte sommerkoteletter siden i fjor.

Pølsesalget ble også solid, med en vekst i NorgesGruppens salg på 5 prosent fra et fjorår som også var godt. Coop hadde på sin side en vekst på 17 prosent.

– Vi har vært heldige med godt vær, men dette er også et tegn på at vi har et godt lagspill i hele organisasjonen, uttaler konserndirektør Harald Bjerke for salg og marked i Nortura.

Neste artikkel

Ukrainer kjøpte gården han jobbet på