Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

– Bøndene må ut og møte forbrukerne

Høyres Margunn Ebbesen ber norske bønder spille på lag med forbrukerne og politikerne i debatten om klima og kjøttproduksjon.

– Om bøndene vil at vi politikere skal være deres heiagjeng, må de møte oss, sier Høyres nye landbrukspolitiske talsperson Margunn Ebbesen. Foto: Øivind Haug og Stortinget

Onsdag arrangerte Nortura et eget klimaseminar under sitt årsmøte. Den overordnede problemstillingen, var hvordan kjøttbransjen blir påvirket av debatten rundt klima og kjøtt – og hvordan næringa skal møte utfordringene.

Omstilling

Blant deltakerne, var Høyres nye landbrukspolitiske talsperson Margunn Ebbesen. Hun mante Nortura-bøndene til å innta en åpen holdning til klimavennlig omstilling og forbrukerne.

– Jeg ble selv livredd da jeg så hvor lite kjøtt EAT mener vi skal spise. Forbrukerne reagerte, for de syntes dette ble så ekstremt. Men dere må selv ut og møte forbrukerne. Dere må være omstillingsvennlige, og tenke at dere kanskje ikke kan produsere på samme måten lenger. Ja, det er vanskelig å snu, og det er kostnader ved å gjøre det, men kostnadene ved å la være er mye verre. Dét må vi ha med oss, sa Ebbessen til Norturas årsmøte.

Den norske kua er i flere leire blitt fremstilt som den største klima-syndebukken. Bøndene bør allikevel ikke gå inn i noen skyttergravskrig, mener Ebbesen. Hun ber bøndene avstå fra en argumentasjon som at norsk jordbruk kun står for 8,7 prosent av Norges totale klimagassutslipp.

– Alle skjønner at de store utslippene er knyttet til CO₂. Men om dere vil at vi politikere skal være deres heiagjeng, må dere møte oss, sa Ebbesen.

78 prosents oljeutslippsvekst

Annonse

En oversikt fra Miljøstatus.no fra desember 2018 viser til statistikk fra Miljødirektoratet. Her fremgår det at utslippene fra olje- og gassutvinning har økt med 78 prosent siden 1990. Mesteparten av økningen skjedde fram mot årtusenskiftet. Siden har utslippene stabilisert seg.

Jordbruket står på sin side for 8,7 prosent av de totale utslippene, og her er utslippene redusert med 4 prosent siden 1990.

Samvittighetsfulle forbrukere

Norturas direktør for kommunikasjon, innovasjon og samfunn, Ellen Flø Skagen, mener det er ett spørsmål folk forventer svar på:

– Spørsmålet er: «Kan vi spise kjøtt med god samvittighet?» Det er dette folk trenger å få et ja- eller nei-svar på. Jeg mener med hånda på hjertet at vi kan svare ja til det, sa Flø Skagen.

Hun viste til at både Nortura og Tine vurderes som mer bærekraftige enn tidligere. Gilde gjør et stort byks fra 28. plass til 18. plass i 2019-utgaven av Europas og Norges største varemerkestudie om bærekraft, «Sustainable Brand Index».

– Det har vært mye debatt om kjøtt og bærekraft det siste året. At Gilde klatrer så mye på denne rangeringen, tar vi som en stor tillitserklæring fra norske forbrukere, som ser at den norske måten å produsere kjøtt på er betydelig mer bærekraftig enn i mange andre land, uttalte merkevaredirektør Nina Rishovd Stavenæs ved fremleggelsen av varemerkestudien.

Neste artikkel

Rystende avsløringer