Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Vegan«melk» på frammarsj

Melkefrie alternativer vokser betydelig, mens melkesalget er på vei ned.

Øker: Salget av plantebasert drikke øker. Serien Gryr er Tines egne veganvarer. (Foto: Linda Sunde)
Øker: Salget av plantebasert drikke øker. Serien Gryr er Tines egne veganvarer. (Foto: Linda Sunde)

Det er en økende trend om å spise vegetarisk og vegansk.

Men det gjør seg ikke bare utslag i «kjøttfri mandag» og at folk velger bort kjøttet på tallerkenen.

Også melka blir i økende grad valgt bort, viser tall fra de store kjedene i Norge.

– God vekst

Norgesgruppen har i dag et sted mellom 250 og 300 vegetar- og veganprodukter i sitt sortiment, opplyser de til Bondebladet.

* 8 av topp 10 produkter er plantebasert drikke.

* Litt over 60 prosent av salget målt i enheter, er på meieriprodukter. Veksten her er på 28 prosent hittil i år.

* Vegansk iskrem har hatt god vekst de siste årene: En økning på over 400 prosent siden 2017. Hittil i år har Norgesgruppen solgt over 500 000 enheter vegansk is.

Også Rema merker trenden.

– Det er en viss nedgang i det tradisjonelle melkesalget, samtidig har vi har god vekst på melkefrie alternativer. Hele «Fri for»-kategorien selger godt for tiden. Hos oss er det kundene som står i sentrum, så når de ser etter nye alternativer i sin butikk, skal de finne dem hos oss, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Annonse

Tine-serie

Samtidig som plantebaserte alternativer er en konkurrent til melka, er Tine en av produsentene.

I fjor startet Tine serien Gryr.

En av produktene i serien er et plantebasert alternativ til kremfløte og matfløte. Det er basert på herdet kokos- og rapsolje, og skal være det første plantebaserte matlagingsproduktet i Norge som kan brukes både til varmretter og krempisking.

To andre produkter er havredrikker. De skal ha tilsvarende bruksområder som henholdsvis lettmelk og helmelk, og kan brukes til blant annet frokostblanding, matlaging og baking. De er tilsatt jod, kalsium, vitamin D, B12 og B2

– Viktig område for Tine

– Vi i Tine ser også en økende etterspørsel etter plantebaserte alternativer til meieriprodukter og følger trendene tett, sier styreleder Marit Haugen.

– Tine ønsker å utnytte potensialet i norske landbruksressurser. Vi må være en aktuell leverandør for flest mulige forbrukere og tilby produktene forbrukerne ønsker. Vi har tilbudt juice og andre plantebaserte produkter i mange år, og ønsker selvsagt at norsk landbruk tar del i verdiskaping knyttet til nye matvaner. Samtidig er meieri kjernen i vår virksomhet, sier Haugen.

– Er du bekymra for økningen?

– Jeg tenker at det blir litt defensivt å møte utfordringer med bekymringer. Tine skal tvert imot ha selvtillit på melkas vegne, samtidig som vi fortsetter å samarbeide med både myndigheter, kjeder og forbrukere om å kunne tilby meieriprodukter som svarer på behovene – enten det dreier seg om smak eller helse.

– Vi har mange plantebaserte alternativer, og det plantebaserte er også et viktig område for Tine. Men det må sies at markedet for de nye plantebaserte alternativene som har dukket opp i det siste, foreløpig er beskjedent. Så noen kompensasjon for nedgangen i melkesalget snakker vi ikke om. For Tine er det uansett viktig å understreke at det er melk som utgjør kjernen i virksomheten vår – og slik vil det være også i fortsettelsen, sier styrelederen i Tine. •

Neste artikkel

La flere kyr få beite i utmarka