Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Svenske Arla kutter hardt i representasjonsutgifter

– Spritregningen blir for stor, sier Arla-sjefen i Sverige.

Millionkutt: Arlas administrerende direktør i Sverige Henri de Sauvage kutter millioner i representasjonsutgiftene. Foto: Colourbox/Arla Rob Orthén

Arlas bondeeiere er i krise, og selskapet fikk revisorselskapet Ernst & Young til å se hvor de kunne kutte. Svaret var klart: Det kan kuttes kraftig i representasjonsutgifter.

– Trenger vi virkelig en golfturnering? Med en middag som begynner klokken 19 og slutter klokken 2 på natten. Med en så stor alkoholregning?

Det lurer Arlas administrerende direktør i Sverige Henri de Sauvage på i et intervju med den svenske avisen Dagens Industri. Ifølge den svenske avisen ATL Lantbrukets Affärstidning har Arla kuttet 10 millioner i representasjon i 2015, og det blir nye kutt i 2016. Totalt er sparepakken for 2015 og 2016 på 100 millioner. Minst 130 personer mister jobben i innsparingene.

Møtte motbør

Sauvage kom inn i jobben i 2014, og sier til den svenske avisen at han da gikk gjennom kostnadene og stilte spørsmål ved dem. Mange i selskapet mente det var nødvendig med store representasjonsutgifter.

– Arla er en stor og stolt organisasjon, så jeg møtte også motstand. Mange i selskapet sa at representasjonen var nødvendig, sier han.

Golfturneringen er bare en av flere ting han mener det kan kuttes i, det er også for mange middager på dyre restauranter mener han. Han vil ikke si hvor stor regningen er for golfturneringen.

– Det kan jeg ikke svare på, men det er for mye. For mye per person. Når du går ut privat ville du ikke bestille det samme, sier han.

Annonse

At selskapet skal kutte i representasjonsutgiftene betyr ikke at det skal kuttes til null.

Arla

Arla er et av verdens største meierikonsern.

Selskapet er eid av 12,500 bønder i Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland, Belgia, Luxemburg og Nederland.

– Det er ikke noe forbud mot restaurantbesøk, men vi kan jobbe mer med innhold og litt mindre med relasjonsbyggende representasjon, sier han til Dagens Industri.

I krise

Eierne er melkebønder som er hardt rammet av det produseres mer melk i Europa enn det er marked for. En av grunnene til det er den handelskrigen med Russland, som har stengt europeiske melkebønder ute fra markedet sitt.

– 2015 har vært et eksepsjonelt vanskelig år for Arlas eiere, Arlabøndene. Den globale melkekrisen har slått hardt mot melkebøndene i store deler av verden. Russland boikotter jordbruksprodukter fra EU, Kina har nesten sluttet å importere meieriprodukter og EU har avskaffet melkekvotene sine. Etterspørselen etter melk har minsket samtidig som produksjonen har økt. Resultatet er et verdensmarked i ubalanse og den laveste melkeprisen på mange år, skriver selskapet i en pressemelding.

I pressemeldingen står det også at Arla siden 2012 har vært gjennom store effektiviseringstiltak, og at det nå er det de kaller uakseptable representasjonskostnader som står for tur.

Neste artikkel

Halvert innhøsting i Sverige