Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Storsamleren fra Bjerkreim

Tore Kydland er ikke som andre ammekuprodusenter. Hjemme på Svela i Bjerkreim driver han Norsk Tempo Museum, og har 128 Tempo mopeder, lette motorsykler og motorsykler, i tillegg til tusenvis av andre rariteter.

- Jeg har samlet hele livet. Når du først ér en storsamler, så blir det til at du samler på alt mulig - hele tiden, sier Tore Kydland.

Sin første Tempo fikk Tore som 12-åring, i 1988. Den sykkelen ble starten på en stor samling som etter hvert hadde behov for mye mer plass. I 2003 søkte Tore Kydland om bygdeutviklingsmidler, og fikk støtte til å sette opp et spesialbygg til museum.

I dag er det et utstillingsareal på omkring 400 kvadratmeter på garden på Svela, som ligger i Bjerkreim kommune i Rogaland.

Museet består av en imponerende samling av alle mulige slags rariteter. Men viktigst - og i særklasse - er likevel motorsyklene. Samlingen består av 128 Tempo mopeder, lette motorsykler og motorsykler fra 50 til 200 kubikk. Ingen sykler er like

Og ingen av syklene er like! Tore Kydland satser på å ha én av hver sort.

Den eldste sykkelen er fra 1931 - en såkalt The World fra Jonas Øglænds sykkelfabrikk i Sandnes. Dette er den første Tempoen som ble laget. Tempoene ble produsert hos Jonas Øglænd fra 1931 til 1989.

Av spesielle sykler som vi finner på Norsk Tempo Museum i Bjerkreim kan blant annet nevnes: Tempo Villiers Luksus fra 1939, Tempo Elektro Trehjuler fra 1943, Tempo Victoria fra 1952, Tempo Progress fra 1958, Tempo Trigger fra 1965 og Tempo Fighter fra 1971.

Tore Kydland mangler bare noen få Tempoer før samlingen er komplett, blant annet en Tempo Corvette fra 1968 som er rød og hvit.

THE WORLD: Den eldste sykkelen på Norsk Tempo Museum er fra 1931 og er en såkalt The World fra Jonas Øglænds sykkelfabrikk i Sandnes. Dette er den første Tempoen som ble laget. Tråbiler og leketraktorer

I samlingen til Tore Kydland er det også litteratur og forskjellige effekter fra de åra Tempoene hører hjemme i.

Her er 250 Tomte Lærdal lekebiler, her er gamle leketraktorer og tråbiler av mange slag - og mer enn 40 forskjellige radioer fra 1930 og fram til 70-tallet. Vi finner også mange forskjellige Brøyt-effekter, og en vegg er prydet med gamle kongebilder - og her er barnevogner fra Svithun, produkter fra Tou Bryggeri og artikler fra Erlands Maskinforretning.

Det er utstilt over 30 ulike tråsykler. En rekke av dem er DBS-sykler som også ble produsert hos Jonas Øglænd.

Tore har også enormt mange fotballkort fra 1970-åra - og mye, mye annet. Livdyrsalg av Charolais

Annonse

På garden driver Tore Kydland livdyrproduksjon av kjøttferasen Charolais. Han har 25 ammekyr som kalver per år.

Kydland har drevet med inseminering i mange år, og er en av ytterst få her i landet som bruker 100 prosent semin.

- Dermed får jeg gode dyr, valgt fra de beste oksene som er å finne i GENOs oksekatalog, slår Tore Kydland fast.

Spesielle egenskaper han er ute etter, er lette kalvinger og godt lynne på dyra.

Alle dyra er også født på garden. Han har ikke kjøpt et eneste livdyr utenfra siden 2003, og unngår dermed smittepress. Livdyrsalget formidles gjennom Nortura.

Det kommende året vil nesten hele avkommet være etter eliteoksen Vegas af Stang. Denne Charolais-oksen er så ettertraktet at GENO har gått tom for sæd fra ham. Kalvingene er i januar og februar.

BRØYT-EFFEKTER: På Norsk Tempo Museum hos Tore Kydland finner vi også mange forskjellige Brøyt-effekter. Kulturprisen

Tore Kydland er gift med Monica Bergeland og har to barn. Faren Alf og mora Jorunn bor også på garden, og er med og hjelper til både i fjøset og museet.

For sitt arbeid med Norsk Tempo Museum mottok Tore Kydland Bjerkreim kommunes kulturpris i 2004.

Museet har naturlig nok sin største periode om sommeren. Blant annet er det veldig mange busser som stopper her, på vei med folk som skal på båttur med DS «Ørsdølen» på Ørsdalsvatnet i Bjerkreim.

Museet går i dundrende minus, som Tore uttrykker det.

- Men jeg er interessert i dette helt inne i sjela. Derfor holder jeg på med det, slår Tore Kydland fast.

Neste artikkel

Flere leser Bondebladet