Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Sterk salgsvekst for Hoff

Driftsinntektene økte fra 566 millioner kroner i 2019 til 621 millioner i 2020. Driftsresultatet ble på 33,2 millioner, opp fra 8,2 millioner året før.

Høyt salgsvolum til dagligvaremarkedet er den viktigste grunnen til omsetningsveksten. Økningen i dette segmentet var hele 26 prosent fra 2019 til 2020. (Illustrasjonsfoto: Kristin Bergo)
Høyt salgsvolum til dagligvaremarkedet er den viktigste grunnen til omsetningsveksten. Økningen i dette segmentet var hele 26 prosent fra 2019 til 2020. (Illustrasjonsfoto: Kristin Bergo)

2020 ble økonomisk et meget godt år for Hoff og våre produsenter, skriver selskapet i en pressemelding.

– Resultatet er preget av koronapandemien og mange matvareaktører opplever omsetningsvekst på samme måte som oss. Det gleder meg å se hvordan hele verdikjeden jobber for at Hoff skal opprettholde sin sterke posisjon i det norske markedet og at vi fortsetter å utvikle nye spennende produkter, sier styreleder Hanne Refsholt i Hoff.

Godt salg til dagligvare

Høyt salgsvolum til dagligvaremarkedet er den viktigste grunnen til omsetningsveksten. Økningen i dette segmentet var hele 26 prosent fra 2019 til 2020. Hoffs produkter er i hovedsak bearbeidede potetprodukter med «HOFF Opphøgde Potteter Originalen» som den desidert største favoritten.

Annonse

– Det virker som forbrukerne har blitt mer opptatt av å spise norskprodusert mat av norske råvarer. Våre undersøkelser viser en økning i antall forbrukere som har prøvd produktene fra Hoff det siste året. Det er gledelig å se at også gjenkjøpet øker, sier administrerende direktør Ingeborg Flønes.

515 andelseiere

Hoff SA er et samvirkeselskap og eies av 515 andelseiere hvorav 213 leverte poteter på kontrakt i 2020. Selskapet har hovedkontor på Gjøvik i Innlandet.

Selskapet er aksjonær i Totenpoteter AS med 50 prosent eierandel, Fjordland AS med 10 prosent eierandel og Arcus ASA med 4,8 prosent eierandel. I tillegg enkelte mindre aksjeposter og andeler i andre virksomheter.

Hoff har en diversifisert portefølje av produkter og selger både til industrikunder, storhusholdningsmarkedet og dagligvare.

– Hoff er godt posisjonert hos de kundene i storhusholdningsmarkedet som har klart seg best under pandemien og har kun opplevd en mindre nedgang i salget til dette markedet fra 2019 til 2020, skriver selskapet.

Neste artikkel

Bonden treng ei inntektspakke