Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Norskandelen på tomat skal opp

Andelen norske tomater har sunket jevnt og trutt siden 1990-tallet. Nå vil Gartnerhallen snu trenden.

Håvard Skavland på Talgje i Finnøy merker priskonkurransen fra import, men tror norske tomater har gode forutsetninger for å øke markedsandelen. (Foto: Lars Olav Haug)

Norske tomater hadde 70 prosent av innenlandsmarkedet i 1995. Forbruket har økt i mange år, men produksjonen har ikke holdt følge. Det førte til en kraftig reduksjon av norskandelen, som var på 36 prosent i 2017.

Dette året ble det produsert 13.200 tonn norske tomater, mens importen lå på 236.000 tonn. Et par år tidligere hadde norskandelen vært nede i 32 prosent.

Men nå skal produksjonen opp. Gartnerhallen har startet et tomatprosjekt, med forsknings- og utviklingssjef Ellen-Margrethe Hovland som prosjektleder.

Hun har latt seg inspirere av det vellykkede prosjektet med å løfte norskandelen matpotet fra 60 til 80 prosent i løpet av tre år fra 2014 til 2017.

Forbrukerne vil ha norsk

– Forbrukerne etterspør norske, sunne, bærekraftige og kortreiste produkter, og norske tomater innfrir på dette. Derfor tror vi det er grunnlag for å øke norskandelen og imøtekomme forbrukernes ønsker, sier Hovland

Annonse

Hun understreker at prosjektet er helt i startfasen, og det vil kreve langsiktig og tverrfaglig samarbeid.

– Vi vet at Gartnerhallen har initiativrike og positive dyrkere med vilje til å satse. Tomatproduksjonen må økes for å nå målet, og den videre fremdriften vil vise om det kan være rom for økt produksjon innenfor dagens produksjonskapasitet.

– Vi er også glade for at jordbruksoppgjøret legger til rette for vekst i grøntnæringen, sier tomatens utpekte hærfører Ellen-Margrethe Hovland.

Spørsmål om pris

Håvard Skavland er tomatprodusent på Talgje i Finnøy kommune, og leverer 300 tonn perletomat og 70 tonn cherrytomat i året gjennom Gartnerhallen/Bama. Han heier på prosjektet for økt norskandel i markedet.

– Tomatene må ut til forbrukerne mens de er ferske og gode. Vi har utvalget, nå må vise fram varene i hele landet. Norge produserer ca. 400 tonn i uka i høysesong, og i tillegg importeres det over 100 tonn i uka i sesongen. Det hele er et spørsmål om pris, det er for lett å importere.

– Næringa konkurrerer med et evig importpress, og vi må være konkurransedyktige på pris hver dag. Tollvern er avgjørende for en levedyktig tomatproduksjon, og kjedenes innkjøpere må velge norsk. Politikerne må spille på lag med produsentene og legge de økonomiske forholdene til rette for norsk produksjon, sier Skavland.

Neste artikkel

20 år på den grønne gren for Gartnerhallen