Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Sjømatbedriftene krever 50 milliarder til rassikringsplan

Organisasjonen vil ta rassikring ut av Nasjonal transportplan og i stedet lage en egen rassikringsplan.

Sjømatnæringa i Norge eksporterte 2,7 millioner tonn sjømat i 2018. Dette tilsvarer 143 000 vogntog med sjømat som ferdes på svært rasutsatte strekninger rundt omkring i Distrikts-Norge. Foto: Karl Erik Berge

Potensialet for sjømatnæringa er en fordobling av eksportverdien i 2030. Derfor mener arbeidsgiver- og næringslivsorganisasjonen Sjømatbedriftene det er på tide å sikre norske veier.

Organisasjonen vil ha 50 milliarder kroner over de neste 12 årene.

Dette var et av temaene da sentrale aktører fra politikk, næringsliv og interesseorganisasjoner var samlet til nasjonal rassikringskonferanse i Bergen tirsdag, melder NTB.

– Vi er opptatt av å løfte rassikring, og ønsker å invitere til en politisk prosess for å se hvilke problemer vi står overfor og hvordan vi skal løse disse, sa samferdselsminister Jon Georg Dahle (Frp).

Annonse

Ifølge administrerende direktør Robert Eriksson i Sjømatbedriftene har Dale mulighet til å skrive seg inn i historiebøkene som den samferdselsministeren som sikret norske rasutsatte veier og skapte trygghet i hverdagen, dersom en nasjonal rassikringsplan blir gjennomført.

Trygghet og næringsutvikling

Dale la vekt på at rassikring av norske veier er viktig for landet som en helhet, både når det gjelder trygghet og næringsinteresser.

– Når vi får kjeft om at det blir brukt for mye penger i distriktene, må vi forklare hvor viktig rassikring er for transportkorridorene. For eksempel må norsk laks kunne bli transportert i tide ut til sine markeder uten å bli forsinket, sier samferdselsministeren.

Dale understreket viktigheten av å ha trykk på opprustning av grunnleggende infrastruktur i årene fremover.

Neste artikkel

Blue Revolution Centre skal utvikle ny oppdrettsteknologi