Tines resultat endte på 1992 millioner kroner, noe som er rekord for samvirket. Konsernstyret har innstilt på 76 øre i etterbetaling, også det en rekord.
– Timingen kunne knapt vært bedre. 1 083 millioner kroner går nå rett tilbake til melkeprodusenter over hele landet som har store investeringsbehov på gårdene sine for å blant annet fortsette å innfri på kravene til dyrevelferd og bærekraft, skriver konsernsjef Gunnar Hovland i denne pressemeldingen.
Økningen i omsetning er på 803 millioner, men selv om resultatetet er bra er det skyer på himmelen. Tine har tapt markedsandeler i flere produktkategorier, noe som bekymrer konsernsjefen.
– Vi følger salgstallene nøye og spesielt andelsutviklingen. 4,2 prosent opp i volum i dagligvare, samtidig som vår kategori vokser med 7,8 prosent. Vi hadde god vekst på ost, smør, crème fraîche og fløte spesielt og det skal vi ta med oss, men samtidig taper vi terreng på yoghurt, melk og mye mer, skriver han i pressemeldingen.
I tillegg til konkurransen fra innenlandske konkurrenter merker de bortfallet av Jarlsbergeksporten.
– Konkurransen blir tøffere, importen øker fortsatt, store eksportvolum er borte og grensehandelen vil fortsatt være der når mobiliteten øker igjen. I tillegg må eierne våre fortsatt indirekte subsidiere Tines konkurrenter gjennom en rekke politiske ordninger som for lengst har utspilt sin rolle, skriver Hovland.