Professorer ved BI og UiO: – Kjedene har full kontroll

Kjedene kan i dag bestemme hvor store markedsandeler egne merkevarer (EMV) og andre merkevarer skal ha, mener professor Per Ingvar Olsen. Men et forbud mot EMV er vanskelig eller umulig å gjennomføre, mener både han og professor Erling Hjelmeng.

– Dagligvarekjedene kan sette prisen opp på leverandørenes produkter. De kan designe hvilke markedsandeler de skal ha. De har full kontroll på leverandørenes merkevarer, sier professor Per Ingvar Olsen ved BI. (Foto: Iver Gamme)
– Dagligvarekjedene kan sette prisen opp på leverandørenes produkter. De kan designe hvilke markedsandeler de skal ha. De har full kontroll på leverandørenes merkevarer, sier professor Per Ingvar Olsen ved BI. (Foto: Iver Gamme)
Kjære leser. Denne artikkelen er forbeholdt våre abonnenter.

Digital

Bestill

3 måneder for kun 125,-

Komplett

Bestill

3 måneder for kun 199,-

Neste artikkel

Grensehandelen stupte med 87,7 prosent