Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Meny traff godt med lokalmattreff

Sist uke møtte 30 lokalmatprodusenter ansatte fra over 180 Meny-­butikker under en samling på Hellerudsletta. – Utrolig flotte folk og et fellesskap som engasjerer og motiverer, sier Anita Rennemo.

Sammen på matsamling (f.v.): Eivind Haalien, (kategorisjef lokalmat og spesialiteter Norgesgruppen), Einar Gundersen, (kategoridirektør Meny) ,  Anita Rennemo (Galåvolden gård), Olav Lie Nilsen (Thorbjørnrud hotel & ysteri) og Bjørge Madsen (Skjærgården gartneri). Foto: Thomas Eckhoff
Sammen på matsamling (f.v.): Eivind Haalien, (kategorisjef lokalmat og spesialiteter Norgesgruppen), Einar Gundersen, (kategoridirektør Meny) , Anita Rennemo (Galåvolden gård), Olav Lie Nilsen (Thorbjørnrud hotel & ysteri) og Bjørge Madsen (Skjærgården gartneri). Foto: Thomas Eckhoff

Anita Rennemo fra Galåvolden Gård, Olav Lie Nilsen fra Thorbjørnrud hotell & ysteri og Bjørge Madsen ved Skjærgården gartneri var blant de mange produsentene som deltok under samlingen.

Galåvolden gård på Røros foredler egne råvarer av egg, mjølk, storfekjøtt og hønsekjøtt til mange spennende produkter. Gården har eget gårdsutsalg, og tar imot grupper for servering og omvisning.

– Jeg synes treffet var utrolig bra. Jeg fikk møte mye folk, både produsenter og ansatte i Meny-­butikker, og fikk mange nyttige innspill og gode råd. Det er så mange som gløder for lokalmat, og dette er mer enn en jobb. Det er en livsstil, og det er mye hard jobbing. Det er inspirerende å få møte så mange produsenter og butikkansatte på ett sted, sier Anita Rennemo.

Varer i mange butikker

Rennemo har tidligere arbeidet som lærer og er ganske fersk i matfaget. Hun er samboer med sønnen på gården, Lars Jacob Galåen, og de to skal på sikt overta drifta av Galåvolden, etter Ingulf Galåen og Gunn Brønnum.

Planen er at Anita Rennemo skal bli daglig leder i bedriften.

– Mange av våre produkter finnes i Meny-, Coop-, Joker-, Spar- og Remabutikker, særlig i Trøndelag, men også en del på Østlandet. Vi leverer også til delikatessebutikker, restauranter og hoteller over det meste av landet, sier hun.

Rørosmat, som Galåvolden Gård er en del av, ble sammen med ni andre produsenter invitert til å bli med i «Matskattløftet» til Meny. Dette er en del av kjedens satsing på å fremme norsk matkultur gjennom et kompetanseprogram.

– Rørosmat valgte denne gangen Galåvolden og majonesen vår. Alle i «Matskattløftet» fikk presentere bedriftene sine. I tillegg var det andre foredrag og et stort smakstorg med smaksprøver. Vi jobber med å optimalisere smak og utvikle en bærekraftig emballasje gjennom prosjektet, sier hun.

Omsetter for ca. 10 mill. i året

Det er 9–10 årsverk på Galåvolden, og gården har en omsetning på ca. 10 millioner kroner i året. De fleste arbeider full tid, men noen pakker også egg i helgene, i tillegg til ekstra arbeidshjelp ved behov.

Galåvolden Gård legger vekt på gode råvarer og en bærekraftig produksjon. De produserer blant annet Rørosis. Med masse eggeplommer, økologisk fløte og tjukkmjølk fra Rørosmeieriet, er dette en ekte gourmet-is.

Annonse

– Nå har vi fått ny design på isboksene våre, noe vi fikk oppmerksomhet rundt og som vi har tro på. Vi har mange kunder som spør hvor de får kjøpt denne isen, sier Rennemo.

Galåvolden er medlemmer av Hanen og deltar noe på Bondens marked, blant annet i Trondheim, men mer sjelden i Oslo.

– Det handler om å ha nok kapasitet. Vi har ikke tid til alt, men vi skal være med Bondens marked på Røros senere i år, sier Anita Rennemo.

– Meny går foran

Slike treff er svært bra for lokalmaten, mener Bernt Bucher-Johannessen, daglig leder i Hanen.

– En får møte mange i bransjen på en gang, produsenter og selgere, og det er en unik sjanse til å utvide salget og få fram matkulturen vår. Meny går foran. De formidler kunnskap om lokalmaten og bruker dette strategisk, men samtidig skal begge parter tene penger på produktene, sier Bucher-Johannessen.

Det har skjedd mye positivt rundt lokalmaten de siste årene, mener Hanen-lederen, og nevner opp Bondens marked, Rekoringene og mange spesialbutikker for mat.

– Det er en myte at det er vanskelig å komme inn i kjedene. Det som er vanskelig er å komme ut av hyllene. Lokalmat kan ikke være en vanlig hyllevare, en må skape engasjement hos kunden, sier han.

Mange suksesshistorier

Det er stort engasjement for lokalmaten mange steder, mener Bucher-Johannessen og nevner opp suksesshistorier som ost, sider og fenalår

– På mindre steder kommer en nærmere produsenten, det er kanskje naboen som har laget produktene. I store byer er det ikke slik, det er mindre kunderelasjon til den enkelte butikk, sier han.

Det er flere og flere som prøver å gjøre lokalmat til et levebrød.

– Landbruksnæringa har arbeidet mye med å bli venn med kokken, men næringa må også bli venn med kjøpmannen. Nordmenn handler mye på lavpris, maten skal være billig, selv om vi har den feiteste lommeboka i hele verden. Vi er konservative i våre handlevaner, men vi har kommet mye lengre de siste årene. Det er flere som tenker på maten som store opplevelser. Vi har mange muligheter i landet vårt når det gjelder matskatter, sier Bernt Bucher-Johannessen.

Neste artikkel

Ingen ekstra koronastøtte til lokalmatprodusenter