Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Melkekonsumet rett til værs

Nordmenn har kjøpt 1 millioner liter mer melk i årets første måneder sammenlignet med i fjor.

Koronakrisen har forandret nordmenns syn på melk og melkeproduksjon, mener Opplysningskontoret for Meieriprodukter. (Foto: Tine)
Koronakrisen har forandret nordmenns syn på melk og melkeproduksjon, mener Opplysningskontoret for Meieriprodukter. (Foto: Tine)

Melkeforbruket økte i årets tre første måneder for første gang på mange år. Salget av norskprodusert melk endte på 109,7 millioner liter etter første kvartal. Dette er om lag en million liter høyere enn i samme periode 2019. I mars økte salget av vanlig hvit melk gjennom dagligvarebutikkene med hele 14 prosent, skriver Melk.no.

– Melk er en gavepakke av viktige næringsstoffer som vi trenger hver eneste dag. I krisetid søker vi det som er sunt, trygt og med høy kvalitet. Norsk melk scorer høyt på alle disse områdene. Vi er derfor utrolig glade for at melkesalget nå går til himmels, og tror dette er en varig endring, sier direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) Ida Berg Hauge.

Nærmere kjøleskapet

Årsakene til melkesalget er sammensatte. Det handler både om at vi drikker mer melk når vi er i nærheten av eget kjøleskap, spiser mer hjemme og at vi baker mer når det er krisetid.

Dessuten er melk en ren, trygg og rimelig råvare som egner seg til alle typer måltider, skriver Melk.no.

Stolt styreleder

– Det har vært en ekstraordinær situasjon hvor vi har spist mye mer hjemme, og det er hyggelig at norske forbrukere har valgt ost og melk i denne situasjonen. Det tradisjonelle norske matbordet, med sunne, gode matvarer står seg godt. Samtidig ser vi at storhusholdningsmarkedet, med hoteller og restauranter, har stoppet nesten helt opp, sier Marit Haugen, styreleder i Tine.

Haugen er stolt av at selskapet har klart å levere de varene som den norske forbrukeren har trengt og ønsket i denne krevende tiden.

– Viktigheten av å ha en velfungerende verdikjede for matproduksjon i Norge, synet på det, har nok også økt, sier styrelederen.

Alle typer melk

Annonse

Økningen gjelder alle typer melk. Lettmelk 0,5 prosent (tidligere kalt ekstra lett melk) er en av melkevariantene som øker mest.

Vi kjøpte nesten 18 prosent mer lettmelk 0,5 prosent i mars i år, sammenlignet med mars 2019.

Også lettmelk og skummet melk har god vekst. Tallene viser også en vesentlig økning i forbruket av helmelk. I mars kjøpte vi over 17 prosnet mer helmelk enn i mars i fjor.

Mer positiv holdning

Samtidig med de sterke salgstallene har også folk på kort tid fått mer positive holdninger til melk og meieriprodukter.

Stadig flere ser melkeproduksjon som en del av en bærekraftig og sunn matproduksjon. Det viser en fersk undersøkelse fra Norstat for Melk.no.

Økning på over 1,4 millioner kilo ost

Nye tall viser også at hver nordmann i gjennomsnitt spiste 4,2 kilo norsk ost i første kvartal 2020. Det er en økning på 4,5 prosent per person hvis vi sammenligner med samme tid i fjor.

Dette utgjør en økning på over 1,4 millioner kilo ost totalt, noe som omregnet i melk betyr opp mot 13-14 millioner liter mer melk, skriver Melk.no.

Direktøren i Melk.no sier at det er svært overraskende med så høy vekst på kort tid.

– Veksten i både melk og ost er gledelig for norske melkebønder. Det er også godt nytt for folk flest siden melk og ost naturlig inneholder en pakke av viktige næringsstoffer som vi trenger hver dag. Gulost inneholder for eksempel mye kalsium som er viktig for skjelettet vårt. Mange er kanskje ikke klar over at gulost er naturlig laktosefri. Dette betyr at også de som reagerer på laktose kan spise den, sier Berg Hauge.

Neste artikkel

Ingen koronapakke til landbruket