Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Det gode salget av meieriprodukter fortsetter

Nye tall viser en betydelig økning også i første kvartal i 2021 – av melk, ost, yoghurt, rømme og fløte. Sistnevnte produkt øker aller mest med 8,3 prosent per person.

Over 113 millioner liter norsk melk ble solgt i første kvartal 2021. (Arkivfoto)
Over 113 millioner liter norsk melk ble solgt i første kvartal 2021. (Arkivfoto)

Økningen i melkekonsumet i fjor var den største noensinne, og første kvartal i 2021 fortsetter jubeltallene for norske meieriprodukter.

Over 113 millioner liter norsk melk ble solgt i første kvartal i år, skriver melk.no. Økningen i salget av norsk melk var på 2,7 prosent, sammenlignet med samme periode i 2020.

Salget av norsk ost og yoghurt økte med hendholdsvis 2,7 og 6,4 prosent, sammenlignet med samme periode i 2020.

– Jeg har aldri sett slike positive utviklingstall på forbruk av norsk melk, og jeg har jobbet med melk i snart 30 år, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Godt nytt for felkehelsa

Dette er godt nytt for folkehelsen, mener Berg Hauge.

– Melk er en av de største kilder til kalsium og jod i kostholdet vårt, og inneholder en naturlig pakke av næringsstoffer som både er enkelt og sunt å få i seg hver dag, sier direktøren.

Annonse

Økningen siden nedstengningen av Norge i mars i fjor bare fortsetter. Målinger viste også at nordmenn etter pandemistarten hadde rekordhøy tillit til kvaliteten og tryggheten av norske meieriprodukter.

«Kjøleskapseffekten»

Berg Hauge er ganske sikker på hva som har skjedd med det norske folks matvaner.

– Årsaken til den positive utviklingen er først og fremst det jeg kaller «kjøleskapseffekten». Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.

Smør ble hamstret

Bare ett produkt går ned de første månedene av 2021, nemlig smør. Dette har også en helt naturlig forklaring, ifølge Ida Berg Hauge.

– Dette har sammenheng med kjøpemønsteret da Norge stengte ned i mars i fjor. Det var ikke bare dopapir alle kjøpte, smør var også et produkt veldig mange hamstret, sier hun.

Smørsalget økte med hele 12,2 prosent i første kvartal i 2020, så nedgangen i år var ventet.

Neste artikkel

Nora fører familiegården videre