Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tine uenig i økomelk-kritikk fra Kolonihagen

Kolonihagen vil ha økologisk melk med sporbarhet helt tilbake til melkeprodusenten, og kritiserer Tine for å være «sedate og tungrodde». Det er ikke så enkelt, sier Tine.

Hanne Refsholt er konsernsjef i Tine. Foto: Linda Sunde

Kolonihagen-gründer Jon-Frede Engdahl kritiserte Tine i Dagens Næringsliv forrige uke (krever innlogging).

Han ville lansere økologisk yoghurt, rømme og vellagret ost til norske Rema-butikker, men samtalene med Tine har ikke ført fram, sier han. I stedet måtte han til et dansk meieri for å få framstilt produktene.

– Det er trist at en organisasjon eid av bøndene, er så sedat og tungrodd. Når konsekvensen blir import fra Danmark, så har ingen vunnet – i alle fall ikke de norske bøndene. Det kan virke som Tine sitter og ser på at melkeforbruket går ned hver dag og har ikke tatt bryet med å utvikle nye produkter, sier Engdahl til DN.

– Vi erkjenner at samtalene om et kommersielt samarbeid har tatt for lang tid, men vi er i pågående samtaler med Kolonihagen, med mål om en rask avklaring, og finner derfor tidspunktet for denne kritikken litt underlig, svarer konserndirektør Johnny Ødegård i Tine.

– Paradoksal kritikk

Konsernsjef Hanne Refsholt i Tine sier til Bondebladet at hun ikke kjenner igjen Engdahls beskrivelse.

Det gjør heller ikke Lars Galtung, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Tine.

Melka Engdahl ønsker er fra et prosjekt Tine har i Østfold, forteller de.

– Melka han vil ha, finnes faktisk ikke ennå, sier Refsholt.

– Østfoldprosjektet er reell innovasjon i primærleddet, knyttet til en helt annet kvalitet på melka og fôret, slik at det skal bli mest mulig norsk. Målet var 100 prosent norsk. Vi kommer kanskje opp i 95 prosent norsk, forteller Galtung.

– Dette er faktisk ikke gjort av seg selv. Og det er ikke Engdahl som har kommet med denne ideen, det er det Tine som har, og så har han plutselig funnet ut at dette har han lyst på, sier Galtung.

Annonse

Prosjektet er omfattende.

– Du må ha separate foredlingskjeder, verdikjeder og transport. Du kan ikke kjøre i samme tankbil, sier Galtung.

– At Engdahl har dette synet på samvirke er greit, det får han stå for. Men dette er et veldig viktig og spennende innovasjonsprosjekt for Tine, så det blir litt paradoksalt å høre den kritikken som kommer, sier Galtung.

– Dette blir ganske kostbart. Vi må også finne kostnadseffektive forretningsmodeller sammen med ham, og se om han da er interessert, sier Hanne Refsholt.

Må balansere

Fortrinnsvis ønsker Engdahl å leie inn Tine for å produsere Kolonihagens produkter. Alternativt vil han finne et annet norsk meieri som kan produsere melk ved hjelp av Tine-bønder.

– Vi prøver febrilsk å få til et samarbeid basert på norske råvarer, men dette er tung materie å jobbe med, sier Engdahl til DN.

Tine står overfor dilemmaer, forteller konsernsjef Refsholt.

– Vår uttalte strategi er å være merkevare­leverandør. Vi har unntaksvis leieprodusert for noen. Det som gjør det krevende for oss, er at vi er definert som dominerende aktør. Da skal vi helst ikke kjenne til konkurrentenes kalkyler. Ved å leieprodusere for dem, får vi veldig god innsikt i kalkylene deres. Vi skal heller ikke hindre konkurrenter. Så her er noen dilemmaer det er krevende å balansere i, sier Refsholt.

– Tine har mangfoldige roller. Det jeg vet ikke om Engdahl ser. Det er lett å kritisere, sier Lars Galtung.

Engdahl trekker selv inn Tines makt og dominerende stilling i saken i DN, men da med et annet fortegn.

Etter at Rema kjøpte opp Kolonihagen for halv­annet år siden, har han jobbet med å få nye økologiske produkter inn i butikkhyllene.

– Jeg er overrasket over maktstrukturen når vi ser dette fra innsiden. Det gjelder også den dominerende stillingen samvirkene har, sier Engdahl.

Neste artikkel

Har solenergi, etterlyser eltraktor