Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Svinedugnad på Facebook må legges ned

Kan være i konflikt med paragraf 10 i konkurranseloven.

Svinedugnad på Facebook blir lagt ned på mandag. På dugnadssiden oppfordrer Norsvin alle som leverer slaktegris å redusere slaktevektene med 2 kg. Foto: Marit Glærum

Det er konkurransetilsynet som mener kampanjen svinedugnad kan være i konflikt med paragraf 10 i konkurranseloven om forbud mot konkurransebegrensende samarbeid.

Norsvin har etter vurderinger i samråd med sin advokat bestemt å avslutte kampanjen på Facebook.

Styreleder i Norsvin, Geir Heggheim, er på reise i Russland. Han skriver følgende i en kommentar til Bondebladet:

«Vi tar konkurransetilsynets innspill til etterretning, og har derfor sammen med vår advokat kommet til den vurdering at vi avslutter kampanjen. Vi legger til grunn at markedsregulator (Nortura red anmerk) gjør de tiltak som er nødvendig for å holde best mulig balanse i svinekjøttmarkedet.»

I kampanjen oppfordrer Norvsin alle landets besetninger med purker om å redusere bedekningene med 5 prosent i perioden 15. mai til 15. juli.

Annonse

Dette vil gi en reduksjon på 1000 kull og 1000 tonn mindre svinekjøtt på markedet i februar og mars 2017.

– Vi oppfordrer alle som leverer slaktegris å redusere slaktevektene med 2 kg. Dette vil lette markedsutfordringene på kort sikt. En bonuseffekt er at lettere griser gir bedre kjøttprosent og mindre fett, skriver Norsvin på Facebook-siden for svinedugnad.

Les mer: Svinebøndenes dugnad virker

Neste artikkel

Innovasjon Norge prioriterer ikke korntørker i Trøndelag