Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Speeddater Coop og NHO

«Ordentlig møtebørs» der lokalmat står i fokus.

Linda Sunde
Publisert: 02.11.15 12:18 | Oppdatert: 02.11.15 12:33

Det smakes og fortelles engasjert rundt 16 små bord på Litteraturhuset i Oslo. Aktørene har et kvarter på seg til å bli kjent, før innkjøperne skal videre til neste bord.

Det er første gang Hanen arrangerer «ordentlig møtebørs» der lokalmat er fokuset, forteller Bernt Bucher Johannessen, daglig leder i Hanen.

De har også tidligere arrangert møtebørs, der tilbydere og kjøpere møtes, men da har temaet vært mer sammensatt, med tilbydere av overnatting, kurs, servering og catering.

16 fra lokalmat, 17 innkjøpere

Og det er store og sentrale aktører som har møtt opp for å treffe lokalmatprodusentene.

Stølsvidda, Hesnes Kjøkken og Urfe snakker med henholdsvis NorgesGruppen, Coop og NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

Dyre Gård er i samtale med Sans delikatesse og catering, mens Grøndalen Gårdsmeieri møter Fra Bonden til Kokken, og Rørosmat prater med Servicegrossistene.

– Satsingsområde

NorgesGruppen har stilt med hele tre mann på møtebørsen.

– Vi har dette som et satsingsområde. Vi skal være best på lokalmat. Vi er her for å lære mer, og møte nye produsenter, forteller Lars Hausken, som jobber med innkjøp i NorgesGruppen.

– Hva bør de si for at du skal fatte interesse for dem?

– De må ha et godt produkt, og ha tro på det. De må også ha en plan. Man må ikke tro at det å komme inn i butikk er løsningen. Det er da jobben starter, sier Hausken.

Les også: Kortreist optimisme i Valdres

Godt produkt

«De må ha et godt produkt, og ha tro 
på det»

Eivind Haalien, produktvaresjef for lokalmat og spesialiteter i NorgesGruppen, blar gjennom heftet med lokalmatprodusentene som er til stede.

– Vi har over 600 lokalmatleverandører allerede. Vi har de fleste av disse. De har vi, de har vi, de kjenner jeg ikke, de kjenner jeg ... Rueslåtten Ysteri, ja. De er et spennende ysteri. De kan jeg godt tenke meg å få vite mer om, sier han.

Vil unngå voksesmerter

Jarle Rueslåtten ler godt når han får høre det.

– Det hadde vært fryktelig moro å få et par avtaler i dag. Men NorgesGruppen er ikke et mål for oss nå. Vi hadde veldig stor omsetningsøkning i fjor, og vi må klare å holde tritt. Volumvekst må planlegges. Vokser man for fort, får man voksesmerter. Vi skal vokse, men vi vil bygge stein på stein, sier Rueslåtten.

Et par meter unna sitter Markajentene, som snart skal møte Utvalgte Spisesteder.

De rører hjemmelaget eplechutney inn i seterrømme, og skjærer opp spekepølse, så alt er klart.

– Vi er for å drive nettverksbygging, og få flere kunder som vil ta inn produktene våre i Osloområdet. Vi kunne tenkt oss å komme inn i flere delikatessebutikker, sier Rita Finnerud Larsen.

Vil kreditere ministeren

Stine Sem, spesialrådgiver i Landbruks- og matdepartementet, leverte en rask hilsen til deltakerne før de startet på den intense datingen.

– Riktig lykke til. Vi ønsker konkrete avtaler. De skal gå tilbake til meg og Hanen, for vi ønsker å få kreditert landbruks- og matministeren som har tatt initiativ og bevilget penger til dette, sa Sem. •

PS: NorgesGruppen og Rueslåtten har avtalt et separat møte i etterkant av møtebørsen, etter at NorgesGruppen fortalte at de kan velge å levere til én butikk .

Les også: Gustav kastet seg på matkasse-trenden



VELKOMMEN TIL DEBATT PÅ BONDEBLADET.NO

Les våre debattregler her.
comments powered by Disqus
Annonse