Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

– Rosaplasten forteller sitt stille budskap

Gode tilbakemeldinger på kreftaksjon.

Rosa rundballeplast ble første gang vist fram på Agroteknikk i slutten av 2015. – Vi har fått mange positive tilbakemeldinger på kampanjen, sier Jan Håvard Kingsrød i FK Agri. (Foto: Ole Kittil Næss)

Rosa rundballeplast og – nett er omtrent utsolgt i Felleskjøpets butikker. De rosa ballene er synlige over nesten hele landet. 

– Vi opplever at veldig mange har respondert positivt på dette, blant annet på sosiale medier. I tillegg har bonden fått mye positiv oppmerksomhet, forteller Jan Håvard Kingsrød, produktsjef konservering i Felleskjøpet Agri.

Se video: Kraftfôrfabrikk i toppklasse

– Fargen er godt mottatt og vi har fått mange tilbakemeldinger på at dette er morsomt, men samtidig er jo budskapet alvorlig, legger han til.

Spleiselag

Pengene er altså et bidrag fra tre parter: bonden, Felleskjøpet og Trioplast eller Tama. Alle bidrar med 10 kroner hver.

For hver rull med rundballeplast eller – nett som selges gis totalt 30 kroner til brystkreftforskning.

– For å få full effekt av kampanjen har vi anbefalt å legge de rosa rundballene godt synlig fra offentlig vei. På den måten kan norske bønder bli med og sette ytterligere fokus på brystkreftforskningen, sier Kingsrød.

Til ettertanke

De rosa rundballene er noe som starter gode diskusjoner, om kreft og folkehelse, mener Kingsrød.

– Rundballene forteller sitt stille budskap, men mange opplever det som noe større. En kan få andre diskusjoner i bilen, og gode debatter rundt kreft og kreftsykdommer, sier han.

Til sammen 10 000 ruller med rosa rundballeplast er solgt.

Annonse

– I grove trekk har vi solgt ut rullene med rosaplast. På Kløfta og i Steinkjer er de tomme. Rundballenett er også en del av aksjonen, her har vi fortsatt mye igjen. Disse blir mer synlige når det er halmpressing på gang, men nettene kan også brukes til gras, hvis en vil være med på kampanjen, forteller produktsjefen.

– Synliggjør saken

– Dette støtter vi fullt ut. Felleskjøpet er en viktig aktør i norsk matproduksjon, og dette er en veldig viktig sak, sier Beate Christine Wang, daglig leder i Brystkreftforeningen.

Hun har registrert at det er mange gode tilbakemeldinger på aksjonen, fra ulike steder i landet.

– Brystkreft rammer blindt, derfor er det så viktig med mer forsking. Denne aksjonen bidrar med penger til forskning og får mye oppmerksomhet i hele landet, sier Wang.

Aksjonen har ingen ting med Rosa sløyfeaksjonen å gjøre.

Ikke mer i 2016

FK Agri har ingen planer om å produsere mer denne sesongen. Det har både med distribusjon og produksjonskapasitet å gjøre.

– Vi har heller ikke tatt stilling til om det blir noe ny aksjon til neste år. Det skal vi ta en oppsummering rundt senere, sier Kingsrød.

Les mer: Vær bevisst på plastkvaliteten

Neste artikkel

Semifinalistene til Årets unge bonde klare