Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Bøndene tilbake på Matstreif

Antall Bondens marked-boder tredoblet.

Hipp hipp: Bursdagsbarnet Anna Karine Marstein feirer med å selge ost fra Undredal Stølsysteri. Hun er tilbake på Matstreif etter ett års pause.

I fjor var det tynt med Bondenes marked-boder på Matstreif i Oslo. Men i år var produsentene tilbake.

Kollisjoner

Matstreif har akkurat åpnet, og Anna Karine Marstein fra Undredal Stølsysteri er på plass for å selge sine hvite og brune oster.

Hun har vært med nesten hvert år siden Matstreif startet, den gang på Karl Johans gate.

Men ikke i fjor.

Da kolliderte arrangementet med den mer lokale matfestivalen i Bergen, og Marstein prioriterte den.

Men i år er hun tilbake, selv om det er bursdagen hennes i dag.

– Osten vår er i en del butikker i Oslo, men det er veldig bra å komme hit og vise ansikt. Den ene delen er salget og de pengene vi får med oss hjem. Men den andre delen er kontakten med kundene, butikkfolk, kjøkkensjefer og andre. Det er bra, sier Marstein.

Tilbake til framtiden

Marstein er ikke alene om å være tilbake på Matstreif etter ett års pause.

I fjor ble festivalen flyttet to uker fram i tid, fordi tidspunktet kolliderte med Oslo Maraton, som også skulle bruke Rådhusplassen. Ikke bare førte det til at Matstreif kolliderte med flere andre store matfestivaler. I tillegg ble ikke produktene ferdige tidsnok, for en del av produsentene.

At folkefesten var utvidet til tre dager, gjorde det også vanskelig for produsentene å ta seg tid og råd til å stille.

Dermed ble det mannefall fra Bondens marked, og antall boder stupte, til bare 18.

Men i år var tidspunktet forskjøvet tilbake, og folkefesten var nok en gang todagers. Det førte til at antall Bondens marked-boder tredoblet seg igjen.

Annonse

– Vi er veldig glade for at vi er nede på to dager igjen. Erfaringen vår viser at salget ikke blir mye større med tre, for da sprer publikum seg over flere dager, sier Randi Leedal Gjertsen, daglig leder for Bondens marked.

Også Marstein er glad for avgjørelsen.

– Tre dager er vanskelig for meg som har så lang reisevei, sier hun.

Etter Matstreif i fjor ble det sendt ut spørreskjema til deltakerne. Der fikk festivalleder Anja Fallan Gustavsen i Innovasjon Norge klar beskjed:

– Rundt 60 produsenter ga tilbakemelding om at det var nok med to dager. Dette gjaldt hovedsakelig de minste produsentene. De har ofte ikke ressurser til å stille i tre dager. Vi må lytte til dem. Det er greit at vi skal være den største matfestivalen, men det viktigste er kvalitet og mangfold i det vi utstiller, sier Fallan Gustavsen.

Stor etterspørsel

Totalt er det rundt 230-240 utstillere på årets Matstreif.

– Vi har virkelig ikke plass til en eneste utstiller til. Etterspørselen er større enn vi har kapasitet til, sier Fallan Gustavsen.

De har prioritert produsentene. Utstyrsselgere, for eksempel av kjøkkenutstyr, har måttet vike, og de har kun gjort plass til få informasjonsstander.

Mat selges overalt. Fallan Gustavsen forteller at en trend nå er at flere regioner stiller med felles stand, på samme måte som på Grüne Woche. Blant annet har Sørlandet for første gang fellesstand i år.

Festivalen har akkurat startet da Bondebladet er der, men Bondens marked-leder Randi Leedal Gjertsen har ambisjonen klar:

– Målet er salgsrekord. Det er ingen grunn til å ha et annet mål. Trenden tilsier at det er håp om det, sier hun. •

Neste artikkel

Vil ha bedre markedsregulering