Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Arla satser stort i Afrika

Mål om å tredoble omsetningen fram mot 2020.

Afrika er det neste store markedet for de globale meieriselskapene. Arla har gjort store investeringer i flere land sør for Sahara, blant annet i pakkeanlegg for melkepulver. (Foto: Liv Jorunn Denstadli Sagmo)

Afrika sør for Sahara er et viktig marked for de store meieriselskapene, skriver landbruksavisen ATL i Sverige.

Mange selskaper har signert avtaler her de to siste årene, viser en rapport fra Rabobank i Nederland.

Les mer: Melkeprisene stiger igjen

Med en voksende middelklasse øker også suget etter meieriprodukter i disse landene.

– Meierimarkedet i Nigeria og Ghana vokser med 5–6 prosent per år og markedet i Elfenbeinskysten med ca. 8 prosent per år. I kombinasjon med en befolkningsvekst på 3–4 prosent og en økende urbanisering tror vi at disse markedene har et stort potensial, sier Steen Hadsbjerg som er ansvarlig for Arlas satsing sør for Sahara.

Eksport av melkepulver

Arla har investert i Nigeria, Ghana, Senegal og Elfenbeinskysten. Det er særlig gjort investeringer i pakkeanlegg for melkepulver, som blir importert fra Sverige, Danmark og Tyskland.

Investeringene er ofte gjort i samarbeid med lokale foretak. I 2015 opprettet Arla det nye foretaket TG Arla Dairy Products LFTZ Enterprise sammen med Tolaram Group i Nigeria.

Annonse

– Melkepulver er helt klart det dominerende produktet, men vi ser også en økt interesse for drikkemelk med lang holdbarhet, samt ost som blir levert til pizzakjeder, sier Steen Hadsbjerg til ATL.

75 millioner Euro i 2015

Arlas omsetning i landene sør for Sahara steg til 75 millioner Euro i 2015. Målsettingen er å tredoble denne fram til 2020.

– Markedet for barnemat og melk for yngre barn er veldig ny, men voksende. Ser vi på Nigeria som eksempel er ca. 30 prosent av barna underernært, og her tror vi at Arla kan gjøre en positiv forskjell i store deler av Afrika, sier Hadsbjerg.

Les mer: Britisk EU-nei kan bety smørtrøbbel for Danmark

Neste artikkel

Innovasjon Norge prioriterer ikke korntørker i Trøndelag