Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tonnevis på lager – lite i butikk

Sauekjøttet glimrer med sitt fravær i butikker.

Tynt utvalg: Strimler av lammelår hos Rema var blant de få produktene Bondebladet fant. (Foto: Linda Sunde)

Saue- og lammekjøttet tårner seg opp på lager. Men i butikkene fant Bondebladet nesten ingenting, da vi tok rundturen.

Utsolgt

Ved inngangen av forrige uke lå det 774 tonn lam, 568 tonn sau og 122 tonn ung sau på lager, viser tall fra Nortura.

Betyr det at også butikkene er fulle av kjøttet?

Tirsdag 31. oktober sjekket Bondebladet statusen på Rema 1000, Kiwi og Meny på Grønland i Oslo. Ingen av de tre butikkene hadde sauekjøtt.

Kiwi hadde heller ikke lammekjøtt. I Rema kunne kundene velge mellom hverdagsproduktene tynne skiver av lammekjøtt og strimler av lammelår, mens hos Meny lå det to pakker lammekoteletter.

Forklaringen fra butikksjefen på Kiwi og kjøpmannen på Meny var at de var utsolgt, og at sesongen er over.

Forventer videre lageroppbygging

Ny prognose for hvor mye kjøtt som må plasseres på lager, kommer 15. november. Men den blir neppe lystelig lesning for sauebøndene.

– Vi forventer videre lageroppbygging framover nå, sier Jakob Simonhjell, direktør for Totalmarked kjøtt og egg hos Nortura.

Når han hører om «utvalget» i butikkene nær Bondebladets redaksjon, reagerer han slik:

– Jeg skjønner oppriktig sauebondens frustrasjon med overproduksjon og de prisene han får, når han kommer til butikken og ikke finner produktene sine, sier Simonhjell.

For samtidig som lageret har bygd seg opp, har også prisen på sauekjøtt stupt. Noen bønder har for enkelte sauer fått helt ned i fem øre kiloen.

– Du tuller nå, spør eieren av Rema-butikken da vi forteller om prisnivået.

Les også: Mener sauebønder bør ta ansvar

Hverdagsdagsprodukter og reklame

Så hva gjør Nortura for å få solgt mer saue- og lammekjøtt?

– Det er gjort veldig mye i år! Vi har hatt 20 prosent salgsvekst på småfe i år. For sauekjøtt har veksten vært ti prosent, sier Robert Bekkhus, konserndirektør for salg i Nortura.

– Når det gjelder sau, er det stort sett i foredla vare. Det går noen aktiviteter på vossafår, og du finner sau i sodd og pølser. Til storkjøkken har vi beinfritt fårekjøtt. Vi har fått geografisk beskyttelse på fenalår fra Norge, sier Bekkhus.

– Vi har gjort ganske mye for å bygge hverdagsprodukter av lam: Salt lammekjøtt, fryst lammeskav, lammestrimler og lammekjøttdeig er typiske produkter. I år hadde vi vinterlam tilgjengelig hos Rema tidlig på året. Vi hadde bredere sortiment enn tidligere til påske, og demonstrasjoner og smaksprøver i butikk for å booste påskesesongen. Vi hadde et vesentlig større sortiment enn vanlig inn til sommerkonseptene til kjedene. Grillskiver gikk bra, og vi hadde lammepølser og lammeburgere, eksemplifiserer Bekkhus.

Det er to ting som er hovedårsakene til salgsveksten, mener salgsdirektøren.

– Den ene er at vi har solgt bra av nye hverdagsprodukter. Det er en prisinvestering: Både vi og kjedene har lavere pris. Dette har vært et tiltak for å øke tilgjengeligheten på lam gjennom året. Det andre er at vi jobber med å få høstsesongen til å vare lengst mulig. Vi har kjørt reklame i uke 39-43. Det er lenger enn normalt, sier han.

Annonse

Likevel var det lite å finne i butikkhyllene da Bondebladet undersøkte den siste dagen i oktober.

– Noen steder i landet er det fortsatt noe. Men for å holde ferskvaresesongen gående, trengs stor nok etterspørsel. Ellers blir det bare matsvinn av det, sier Bekkhus.

Les også: Dale: – Eksporten til u-land er uakseptabel

Sesonglengden viktig

– Opplever du at det er vanskelig å selge inn produktene til butikkene?

– Ikke i sesongen. Jeg opplever at alle kjedene har vært med på å investere for å øke salget. Det er årsaken til at det har vært ganske god vekst for småfe i år, sier Bekkhus.

Han trekker fram spesielt én faktor som viktig for salget:

– Det handler om å få sesongen til å vare. Det er da brorparten selges, sier Bekkhus.

– Potensial for å selge mer

– Gjør dere nok for å få solgt sauekjøttet og lammekjøttet?

– Vi har gjort mye, og vi må sørge for at vi gjør alt vi kan, også neste år.

– Blir det produsert for mye kjøtt, eller solgt for lite kjøtt?

– Det er til sjuende og sist forbrukeren som må ta valget. Dagligvarekjedene og leverandørene må gjøre produktene så tilgjengelige som mulig. Potensialet for å selge mer er absolutt til stede, gjennom tiltakene som er gjort i år, og som vi har planer om å gjøre neste år, sier Bekkhus.

I uke 8 neste år kommer en ny lansering av nye produkter, forteller han.

Les også: Beklager om afghanske bønder er blitt rammet

– Har hjulpet landbruket

Både Kiwi og Meny ligger under Norgesgruppen. Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen, er forundret over hvor lite sau og lam som var i butikkene da Bondebladet undersøkte.

– Vi har solgt enorme mengder lam i 2017, og hjulpet landbruket med å bli kvitt et voldsomt stort lager. Jeg mener vi har solgt 925 tonn mer enn vi hadde planlagt. Dette har vært en kjempedugnad. En gjennomsnittlig Kiwi-butikk har fra uke 10 og ut sesongen hatt 22 forskjellige varelinjer for lam. I 2017 har de 200 Menybutikkene totalt hatt 340 unike varelinjer med lammekjøtt. Vi har aldri før solgt så mye lam som i år, sier Gultvedt.

Han tror Bondebladet kan ha besøkt butikkene på et uheldig tidspunkt. Selv så han store mengder pinnekjøtt i en Meny-butikk dagen før, forteller Gultvedt.

Les også: Vil selge sau som kjøttdeig og hundefôr

Neste artikkel

Når målet om 80 prosent norske poteter