Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Reddet eplesalg for millioner

Samarbeid i verdikjeden sikret butikksalg av epler med kosmetiske skader i høst.

For produsentene har det stått om et tosifret millionbeløp, og matsvinn i stor skala er avverget.

Takket være en avviksspesifikasjon er epler med korkskader på skallet solgt framfor å bli presset eller kastet. Forslaget kom fra produsentene i Gartnerhallen, som tok opp saken med Bama.

De gikk videre til Norgesgruppen, som tok en rask avgjørelse. Dermed var eplehøsten i boks for både produsentene og handelen.

Kork på skallet

– Hvis verdikjeden ikke hadde blitt enige om avviksspesifikasdjonen, måtte produsentene holdt tilbake epler med skallskader. Det var snakk om kork, ikke skurv, og produsentene sorterte i alle tilfelle ut epler med skade som kunne svekket holdbarheten. Det hadde blitt feil å distribuere varer som ikke holder mål. Det handlet om tillit, og vi har forvaltet avtalen med handelen med vett og forstand, sier Knut Amund Surlien, sentral kulturansvarlig for kjernefrukt i Gartnerhallen.

Surlien legger til at det nesten ikke har vært svinn på pakkeriene i år.

– Dette er et eksempel på verdikjedesamarbeid i praksis. Resultatet har blitt en eplehøst med bra salg, vi har for lite varer i forhold til etterspørselen, sier han.

Sammensatte værskader

Surlien forklarer at korkskader på epleskallet skyldes en sammensatt årsak av værskader.

Annonse

– Produsenter i flere distrikter fikk frostskade på knopp og noe frost i blomstringa, men værproblemene var størst på Østlandet. Etter blomstringa var det mye vått og kaldt vær. Når det tar lang tid før karten tørker blir det små skader i form av korkaktige deformasjoner i skallet. Disse skadene er kosmetiske og påvirker ikke smaken, og har vært solgt sammen med feilfrie epler, sier Surlien.

– På Vestlandet har det største utslaget av været i år vært mindre snittstørrelse på eplene, legger han til.

Ønsker lenger salgsperiode

– Det er en trend i markedet at utseendet på frukten betyr litt mindre. Derfor hadde det vært lettere for oss å argumentere hvis kundene hadde klaget. Men klager har vi ikke fått, og vi skulle gjerne hatt norske epler i butikkene et par uker til, sier kategorisjef for frukt og grønt i Norgesgruppen, Pål Westby.

– Sesongen begynte med liten dekning, men de ukene butikkene fikk det de ville ha steg omsetningen med 25 prosent. Det er nesten ikke svinn på norske epler i butikk, og det er også økt etterspørsel etter juice med norske epler, sier han.

Også kategorisjef for frukt og bær i Bama, Roger Utengen, registrerer en klar økning i interessen for norske epler, og legger til at det trengs mer vare også tidlig i sesongen. Årets volum vil bli rundt fjoråret med ca. 4 500 tonn.

Juiceepler interessant

Surlien legger til at det er forskjell på juicemarkedet og konsentratmarkedet. De halvstore produsentene av juice og cider begynner å lage kontrakter, og dette er økonomisk interessant for produsentene.

– Derfor haster det med å bygge opp dedikert epleproduksjon for juice. Dette vil handelen ha, og det er et stort marked, sier Surlien.

Han legger til at bøndene jobber for å øke produksjonen, og det er også et mål å øke antall sorter.

Neste artikkel

Enklere å søke om planteforedlerrett