Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nortura har solgt lammelageret

Nortura har klart det de ikke trodde: Det store lageret med lammekjøtt er tømt. – Krisen er ikke over, sier Jakob Simonhjell i Nortura.

Er ønsket: Samarbeidet mellom Nortura og kjedene har bevist at kunden ønsker lammekjøtt, sier Kjell Gudmund Svien. Her sanker han inn Tyinlam ved Tyinvannet. (Foto: Oddvin Almenning)

Da året ble ringt inn, hadde Nortura hele 3200 saue- og lammekjøtt på lager. Og lageret voks fortsatt. I februar var 3500 tonn på reguleringslager.

– Det var en alvorlig overproduksjon, sier Finn Avdem, fagsjef for småfe i Nortura.

Men nå kan Nortura trekke et lettelsens sukk. Snuoperasjonen har virket: Mens det fortsatt er 100 tonn sau på lager, er lammelageret helt tømt.

350 kroner ned

– Det hadde jeg ikke trodd at vi skulle greie. Vi kan være stolte, alle sammen, av hva vi har fått til. Selv om prisen har gått ned, har ikke denne salgsøkningen kommet av seg selv, sier Avdem.

Mange tiltak har vært benyttet: Produktutvikling, gamle nyheter har blitt prøvd på nytt, det har vært salgskampanjer, rabatter, økt frysefradrag, og sau fra 2015 har blitt eksportert til verdensmarkedspris.

– Men det har kostet. Også for sauebonden, erkjenner Avdem.

Engrosprisen har blitt satt ned og omsetningsavgiften har gått opp.

– Fra toppen i 2015 har nedgangen vært på 8-10 kroner per kilo. For en middels god sauebonde betyr det cirka 350 kroner per sau. For en gjennomsnittlig bonde med 63 sauer, utgjør det 22 000 kroner. Men det er klart at mange har mye mer sau enn det. For dem betyr det mye mer, sier Avdem.

Snart nytt lager

Men at lageret er tomt, betyr ikke at problemene er over. Snart skal de nye lammene slaktes. Det betyr ny lageroppbygging.

– Dersom vi selger like mye i sesongen som vi gjorde i fjor, vil det være rundt 2200 tonn på lager ved årets slutt. Det er nok i meste laget. Vi bør ha som mål å selge mer enn i fjor, sier Avdem.

Samtidig er han spent på salget i høst. Industrikunder har kjøpt lam billigere fra reguleringslageret, enn det ferske kjøttet er i sesongen.

– Det blir spennende å se hvordan årets salg går, med tanke på hvor mye som er solgt før sesongen, sier Avdem.

– Bunnen er nådd

– Mange ting har gått bra – men krisen er ikke over, sier Jakob Simonhjell, direktør for totalmarkedet for kjøtt og egg i Nortura.

Han viser til at prognosen viser et betydelig overskudd etter sesongen. Men han ser også at innsatsen har gitt resultater.

– Men det er ekstraordinære tiltak som har lagt grunnlaget for ekstrasalget, og bonden har virkelig vært med og betalt det. For bonden er dette fortsatt en betydelig kostnad, sier Simonhjell.

«Vi har grunn til å forvente at bunnen er nådd»

Jakob Simonhjell
Annonse

– Når kan prisen til bonde begynne å stige igjen?

– Vårt mål er å ta ut så høy pris som mulig. Men vi kan ikke ta ut en pris som gjør at vi får slike overskudd som vi nå har bak oss. Vi må være forsiktige med prisen, så vi ikke undergraver salget og stimulerer til større produksjon, slik situasjonen er nå. Men om vi klarer å stabilisere salget, og får et lager vi kan håndtere neste vår og sommer, har vi grunnlag for å forsiktig begynne å løfte prisen igjen. Vi har grunn til å forvente at bunnen er nådd. Det er et viktig signal, sier Simonhjell.

Vil ha bedre prognoser

Kjell Gudmund Svien er fjellbonde og driver Tyinlam i Vang i Valdres.

I fjor reagerte han på lageroppbyggingen, og etterlyste at slakteriene stimulerte og inspirerte folk til å spise mer lam hele året.

Nå vil han gi ros til alle som har vært berørt av, og som har jobbet fram, tømmingen av lageret.

– Nortura og kjedene har laget masse spennende produkter, og fått mer hylleplass. Samarbeidet mellom Nortura og kjedene har bevist at kunden ønsker lammekjøtt. Det er ikke der problemet ligger. Men summen av kjøtt forbrukeren spiser, er ganske konstant. Vi må drive en intern kamp mot svin og storfe, og delvis kylling, sier han.

I etterpåklokskapens lys burde tiltak vært gjort før, mener Svien.

– Vi må ha bedre prognoser, så ikke lageret hoper seg opp så mye før man gjør noe. Det er ingen tjent med, ikke Nortura og ikke bøndene som til slutt betaler kaka, sier han.

Han er spent på hvordan salget blir til høsten, når lammekjøttet skal selges til høyere pris igjen. Men kjøpekraften er så sterk i Norge at det bør gå bra, håper Kjell Gudmund Svien.

Vil ha mer produktutvikling

Alle de store kjedene har kjørt kampanjer, for å bli kvitt lageret. Norgesgruppen er den største kjeden.

– Vi har bidratt med kampanjer i alle våre kjeder, særlig på sommer- og grillprodukter i frysedisken. Vi har også hatt ferske grillprodukter i sortiment og i kampanjer i sommer. I tillegg har vi hatt kampanjer på salt lammekjøtt. Vi føler et ansvar for hjelpe til med å redusere det store overskuddet av lam, sier kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne.

Hun mener det trengs enda mer produktutvikling for lam.

– Vi må få frem flere helårsmiddagsprodukter basert på lam, for å sikre et jevnere forbruk gjennom hele året, sier Nina Horn Hynne. •

Neste artikkel

Pinnekjøtet i butikk for dyrt for sauebonden