Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nå er svin hipt

Passer med alle «megatrendene»

Bondebladet
Publisert: 09.02.17 10:14 | Oppdatert: 09.02.17 13:01

Matprat kommer med en gladnyhet for alle som ønsker seg høyt salg av svinekjøtt.

– Vi ser fire store megatrender i år. Maten skal være sunn, ren, enkel og helst produsert lokalt. Svinekjøtt treffer bra på alle disse trendene, sier samfunnsanalytiker Anne Zondag i MatPrat.

Billig og tilgjengelig

Ifølge en pressemelding fra Matprat ser vi nå en mottrend til det noen kaller matsnobberi, og at maten tar for stor plass i bevisstheten.

– Vi ser dyktige kokker som hopper av fra stjernerestauranter for å åpne restauranter som er mer nedpå. Poenget er å lage nydelig mat, med priser som gjør at folk har mulighet til å spise ute oftere. De bruker selvsagt mange ulike råvarer, men vi ser at mange velger svinekjøtt. De eksperimenterer og bruker utradisjonelle stykningsdeler som griseører, svinekjaker og svinenakke, sier Zondag.

Pris og tilgjengelighet på svinet gjør dette til en råvare det er lett å eksperimentere med, uten særlig stor fallhøyde. Ved å bruke gode oppskrifter, og litt tid, kan denne råvaren by på utrolig mange interessante og spennende smaksopplevelser, sier Zondag.

Lag ditt eget bacon

Samtidig er det en økende interesse for håndverksprodukter, og mange ønsker å lære seg nye ting.

– Det å lage sitt eget bacon, er faktisk ikke så komplisert som man skulle tro. Flere lager pancetta eller coppa-skinke, og mange synes det er gøy med salting, grilling og røyking av kjøtt. Dette er jo ikke akkurat nytt, men vi ser en økt interesse for nye metoder og teknikker, og også for gamle konserveringsmetoder. Det å bruke tid på matlaging er gjerne sett på som en form for luksus, en måte å slappe av på. Det er ikke alltid et poeng at det skal gå fortest mulig. Det å bruke tid på en råvare, la den modne og utvikle smak gir mening, sier hun.

Slakterens renessanse

I byer som New York og London, ser vi nå en renessanse for slakteren på hjørnet. Dette skjer også andre steder der en ny generasjon av unge og stolte slaktere har markert seg. Dette er helt i tråd med håndverkstrenden. I flere metropoler dukker det nå opp nye, hippe og trendy slakterforretninger hvor råvarekvalitet og hele dyret er i fokus. Dette ser vi også i Norge, skriver Matprat.

– Både hos slakteren og i vanlige butikker ser vi nå et rikt utvalg av svineprodukter og stadig flere stykningsdeler. Alt tyder på at vi har fått øynene opp for svinekjøtt som en anvendelig og god råvare som enkelt lar seg kombinere med andre gode smaker. Dette er en kjempepositiv utvikling som vi håper å se enda mer av, sier Anne Zondag.

Les også: Slår alarm om marknadsreguleringa

Les også: Rekordhøge slaktetal i 2016



VELKOMMEN TIL DEBATT PÅ BONDEBLADET.NO

Les våre debattregler her.
comments powered by Disqus
Annonse