Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Kjedeaktører ser nærmere på Norden

Både butikker og netthandel kan bli etablert.

Arne Matre mener nye aktører vil etablere seg både med fysiske dagligvarebutikker og netthandel. Informasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle-Friis, har liten tro på at utenlandske aktører kommer til å se mot Norge med det første. (Arkivfoto )

Det nordiske dagligvaremarkedet frister store, utenlandske kjeder og teknologiselskaper som løpende vurderer om de skal etablere seg, skriver Dagligvarehandelen.

Fra Frankrike og Spania

– Vi vet at franske, spanske og italienske kjede­aktører har vurdert å gå inn i det nordiske dagligvaremarkedet, sier partner Arne Matre i EY, tidligere Ernest & Young, til avisa.

Matre tror det er snakk om to ulike typer selskaper, teknologiselskaper som Amazon og Alibaba, eller internasjonale kjedeaktører.

– Nye aktører vil etablere seg både med fysiske dagligvarebutikker og netthandel, sier Matre til Dagligvarehandelen.

– Vil bidra til mangfold

Næringsminister Monica Mæland fikk sist uke overlevert en rapport om etableringshindre i dagligvarebransjen fra Oslo Economics.

Utredningen ble bestilt for over ett år siden, og skal gi næringsdepartementet innsikt i årsakene til at ingen ser penger i å starte en ny dagligvarekjede i Norge.

Annonse

– Ica gikk ut av Norge, og Lidl gikk ut. Vi har alle et ønske om å bidra til mangfold. Rapporten er grundig og interessant, sier Mæland til E24.

Rapporten peker på at nettbutikker trolig er den viktigste utfordreren for den tradisjonelle dagligvarehandelen.

Informasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle-Friis, har liten tro på at utenlandske aktører kommer til å se mot Norge med det første.

– Det er to store utenlandske aktører som har prøvd og feilet i Norge. Vi er veldig få mennesker, et lite marked, og med dobbelt så mange butikker per innbygger som i Sverige. Det er ikke lukrativt å gå inn for å starte ny kjede. Konkurransen er for tøff, sier Takle-Friis til E24.

Neste artikkel

Få matfunn over grenseverdien