Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Gilde på merkevare-toppen

Gilde er blant Norges aller sterkeste merkevarer

Hevder seg: Gilde rangeres som Norges nest sterkeste mat-merkevare i YouGovs nye BrandIndex. Blant denne typen merkevare, slås Gilde kun av Tine. (Foto: Bondebladet)

Det viser YouGovs nye BrandIndex. Der havner Gilde som Norges nest sterkeste mat-merkevare. Den sterkeste er Tine, som kaprer tredjeplassen, mens Gilde ender på åttendeplass. Se hele oversikten her.

Indeksen tar for seg perioden juli 2016 til juni 2017, og resultatene er bygget på gjennomsnittet av seks ulike image-parametere: Kvalitet, generelt inntrykk, valuta for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.

– Dette er veldig hyggelige resultater, og enda en bekreftelse på at preferansen for Gilde står sterkt, til tross for at konkurransen har blitt tøffere de siste årene, sier Marketingsjef i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs i en pressemelding fredag.

Les også: Krever rask handling for å bremse kjedemakta

Fra den norske bonden

Her viser kjøttkonsernet til at Nortura de siste årene har jobbet med å bygge kunnskap om at Gilde er fra den norske bonden.

BrandIndex-resultatene kommer samtidig som TNS Gallup og Orklas nye undersøkelse kan fortelle at så mange som 84 prosent av norske forbrukere mener det er viktig at vi har en sterk matindustri i Norge.

– Det er tydelig at flere blir oppmerksomme og ser verdien av norskprodusert mat. Debattene rundt klima, helse, dyrevelferd og Norge etter oljen gjør oss mer bevisste som forbrukere, sier Stavenæs.

Annonse

Les også: Rekordoverskudd for Felleskjøpet

I godt selskap

Som matprodusent blir Gilde kun slått av Tine, og foran på listen ligger også dagligvarekjedene Kiwi og Meny, i tillegg til større skandinaviske merkevarer som SAS og Ikea.

– Dette er et godt selskap å være i, og det er hyggelig å se at både Tine og dagligvarekjedene gjør det så godt, sier Stavenæs.

Nortura har i mange år sett en negativ utvikling i Norturas merkevare-andel i dagligvarehandelen, men noe har skjedd i senere tid. I slutten av juni meldte Nortura om stabilt driftsresultat, og at Gilde og Priors samlede andeler i dagligvarehandelen ligger på samme nivå som i fjor. Og salget av lammekjøtt i første tertial ble 30 prosent høyere enn i fjor.

– Jeg opplever at vi jobber godt sammen med handelen, og er glad for økningen i viktige kategorier og ikke minst en svært god utvikling i salget av lam, uttalte Norturas konsernsjef Arne Kristian Kolberg den gang.

Les også: Aksjoner ga økt lammesalg

Neste artikkel

Slik skal Nortura komme seg ut av krisen