Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Fortsatt krevende – tross økt lammesalg

Ubalansen vedvarer, tross 30 prosents salgsøkning i år.

Ubalanse: Markedssituasjonen på sau og lam er fortsatt krevende, idet en ny lammesesong er like om hjørnet. (Foto: Camilla Mellemstrand)

Markedssituasjonen på sau og lam er fortsatt krevende, idet en ny lammesesong er like om hjørnet. Nortura melder onsdag om overskudd av både sau og lam, med økte overproduksjonskostnader og nedgang i pris som resultat.

Det betyr igjen redusert avregningspris til bonden.

– En viktig årsak er selvsagt at sauebestanden i Norge har økt betydelig, og dermed også produksjonen. Statistikk fra Animalia viser at det ble slakta 100 853 flere lam i Norge 2016 enn i 2013, en økning på 10 prosent i løpet av tre år, opplyser Nortura på sine hjemmesider.

En annen utfordring er hva som skjer med salget når markedet nærmer seg balanse.

– For alle andre enn Nortura, er prisen til bonden en råvarekostnad. Når det er underskudd forventes prisoppgang, og alle er opptatt av å sikre seg nok råvarer før så skjer. Når markedet går mot balanse/overskudd, forventer industrikundene derimot prisnedgang. De vil derfor utsette innkjøpet og tære på egne lagre i det lengste, i håp om å få rimeligere råvarer, skriver fagsjef småfe Finn Avdem og regionsjef i Nortura Midt-Norge Roy Albertsen.

Salget av hele slakt fra Nortura er et godt bilde på nettopp dette. Spesielt i 2016 var interessen fra industrikundene for å kjøpe råvarer/helt slakt av sau og lam uvanlig lavt, en salgssvikt på 1 390 tonn.

Annonse

Les også: Skal grille landet rundt

Har økt salget

Imidlertid har Nortura økt sitt salg av lam betydelig i 2017. Økningen er på 30 prosent hittil i år. Det har skjedd etter intensivert ressursbruk på flere fronter. Eksempelvis ble påsken en opptur for Nortura.

– I årets påskelam-kampanje brukte Nortura betydelige midler på materiell og demonstrasjoner i butikk, reklame på TV og andre «salgsflater». Et annet eksempel er salgskampanjen for salt lammekjøtt, en matrett som tidligere har vært mest vanlig i vest og nord. I år ble mange kjeder med på en landsdekkende kampanje på dette produktet. Det økte salget med 300 tonn, opplyser landets største kjøttkonsern.

Videre er årets grillsortiment på lammefronten rikere enn i år. Denne sommeren finnes lam i alle varianter, noe som ikke var tilfelle i fjor.

Les også: – Mangfoldet i norske saueraser forsvinner

Neste artikkel

Meiner slakteria pressar ut små produsentar