Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Flere velger økomat

Etterspørselen etter økologiske matvarer øker jevnt.

Økologisk mat hadde en omsetningsøkning i dagligvarehandelen på 14 prosent i verdi i første halvår, og er nå oppe i 1,3 milliarder kroner, melder Landbruksdirektoratet.

Deres rapport om produksjon og omsetning av økologiske landbruksvarer viser at etterspørselen etter økovarer øker.

Halvårsrapporten omfatter utviklingen i avlingssesongen 2016–2017 for økologisk korn og kraftfôr og for økologisk potet, grønnsaker og frukt.

I tillegg presenteres omsetningen i dagligvarehandelen i første halvår i år. Omsetningen har økt for alle matvarekategorier, bortsett fra barnemat.

Økningen var spesielt stor for kornprodukter og bakervarer. Grønnsaker er matvarekategorien det omsettes mest av.

Korn, erter og oljefrø

Produksjonen av korn, erter og oljefrø økte med 22 prosent sammenlignet med året før. Økningen var spesielt stor for mathvete, hvor avlingen var lav året før.

Nord-Trøndelag og Østfold var fylkene med størst økologisk kornproduksjon.

En annen stor produktkategori er økologiske brød og bakervarer. Salget av brød økte med over 100 prosent det siste halvåret.

Annonse

Til sammen hadde kornprodukter og bakervarer en salgsøkning på 36 prosent fra tilsvarende periode i 2016.

Økologisk gulrot på topp

Produksjonen av de fleste grønnsaker økte, men andelen økologisk av total produksjon ligger stort sett under tre prosent.

Gulrot er fortsatt vinneren i den økologiske grønnsaksdisken, selv om salget gikk tilbake fra året før. Variasjonene mellom de ulike kulturene er store.

Salgsøkningen for økologiske grønnsaker var på over ni prosent fra samme halvår i fjor, med et totalt salg på over 300 millioner kroner i første halvår 2017.

Vil ha flere økobønder

Tallene fra Landbruksdirektoratet gir et tydelig signal til norske bønder om at det er et voksende marked for norskprodusert økologisk mat, mener daglig leder i Oikos – Økologisk Norge, Børre Solberg.

– Disse tallene viser tydelig at forbrukerne vil ha og faktisk kjøper økologiske produkter, når de bare blir tilgjengelige og markedsført på en ordentlig måte. Og det er norske økoprodukter vi helst vil ha. Det er nå helt klart plass i markedet for at flere bønder kan legge om til økologisk, sier Solberg.

Neste artikkel

Få matfunn over grenseverdien