Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nofence har startet salget via crowdfunding

Salget av Nofence til geit har begynt. Snart skal det usynlige gjerdet prøve seg på USA-markedet.

Førstemann: I år kan bønder kjøpe Nofence-klaver til geit. Selskapet har som mål å levere klaver til storfe til neste år. (Foto: Nofence)

Etter lang tid med kamp mot Mattilsynet, pilotforsøk og dokumentasjonsskriving, kunne Nofence starte salget av klavene til geit i januar.

Det gjør de på en spesiell måte: Gjennom såkalt «crowdfunding».

Crowdfunding, eller «folkefinansiering», er en måte å samle inn penger til nye prosjekter på.

– Det har vært mye usikkerhet rundt om produktet skulle bli lov å selge, av Mattilsynet. Det løsnet før jul. Usikkerheten har gjort at vi ikke har hentet inn investorer til å finansiere produksjonen. Det er en av grunnene til at vi valgte å gjøre det på denne måten: Crowdfunding er en ganske vanlig måte å starte å selge et produkt på, før man har investorer. Da handler det om å få finansiert produktet fra betalende kunder før man begynner å produsere dem, sier daglig leder Erik Harstad.

– Dere har ikke penger til å produsere klavene?

– Nei, vi har ikke det. Vi kunne kanskje fått det til. Men den andre grunnen er at crowdfunding er en måte å vise fram produktet internasjonalt på. Det er mange teknologijournalister som følger med på crowdfunding-plattformer. Vi kan bli plukket opp av journalister og folk som ønsker å spre ideen. Så dette handler om finansiering, men kanskje mest om at det er et markedsføringsstunt, sier Harstad.

Leverer i juni

– De som kjøper nå, får garantert levering i juni, sier Harstad.

For mange geitebønder er crowdfunding nytt og uvant, og nettsiden er på engelsk. Men det er altså der man kan kjøpe klaven.

– Vi har erfart at noen syns det er vanskelig å handle. Har noen store problemer, hjelper vi folk gjennom, sier Harstad.

I første omgang lager de 5000 klaver for salg. I tillegg lager de klaver til de eksisterende kundene sine, som har vært med i pilotprosjekt.

– Som et klapp på skuldra får de bytta ut klavene sine til helt nye. Det koster oss litt penger, men vi er så glade for jobben de har lagt ned for oss gjennom testing. Dette er en måte å vise det på, sier Harstad.

Ser mot USA

Aller først ser Nofence mot det norske markedet. Men de regner med at det er «ekstremt lite».

Annonse

– Vi henvender oss til innovatører som tør være tidlig ute med ny teknologi. Det er alltid en liten prosent av befolkningen, sier Harstad.

I disse dager starter selskapet å markedsføre seg på utsiden av Norge, via Facebook.

– Det er USA som peker seg markant ut. Vi kommer til å holde oss til USA, Canada, Australia, New Zealand og Europa, sier Harstad.

Til agri-innovasjonskonferanse

I mars skal Nofence delta på World Agri-Tech Innovation Summit i San Francisco.

En av postene på programmet der er at enkelte nyoppstartede firmaer får lov til å presentere løsningen sin på sju minutter, foran et publikum som består av global agribusiness, teknologi­integratører og investorer med risikokapital.

Deretter tar de imot spørsmål fra et panel med «investorhaier», ifølge arrangementets nettside, og fra publikum.

– Vi er et av 20 oppstartsselskaper som har sluppet gjennom nåløyet, sier Harstad.

Storfe neste dyr ut

Nofence er et virtuelt «gjerde» som skal holde dyr innenfor et beiteområde, ved hjelp av lyd og strøm.

I fjor høst ble det første storfeforsøket gjort.

– Det ga oss tommelen opp. Vi skal ha et nytt forsøk der vi finner ut mer om strømstyrken, sier Harstad.

– Hvis alt går som det skal, når kan man kjøpe klaver til storfe?

– Målet vi har satt oss, er våren 2019, sier Erik Harstad, daglig leder i Nofence.

Neste artikkel

Mener trønder-bønder kan løse fôrkrisen