Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

God start på NSGs sauekampanje

Ett døgn etter kampanjestart hadde 2300 sauebønder svart. 25 000 personer har fanget opp kampanjen på Norsk Sau og Geits FB-sider.

Norsk Sau og Geit, her ved styreleder Kjell Erik Berntsen, har allerede fått god respons på sin kampanje. Hensikten er å finne ut hvor mange produsenter som har sluttet, og hva sauebønder selv har gjort for å bidra til en bedre markedssituasjon. Foto: Anders Sandbu

Vel ett døgn etter at Norsk Sau og Geit (NSG) lanserte sin nettbaserte spørreundersøkelse, har 2 300 sauebønder svart.

– En fenomenal start på kampanjen. Dette bekrefter det vi egentlig visste fra før: Sauebønder er vant til å stå på, enten det gjelder lamming, å se etter dyr på utmarksbeite eller stille opp på grillaksjoner, sier leder Kjell Erik Berntsen i Norsk Sau og Geit.

Han følger opp med en hopp-analogi:

– Vi er kommet veldig godt ut fra hoppkanten, og har fått en utrolig høyde over kulen. Nå gjelder det å fullføre svevet – og stå på – helt fram svarfristen 4. februar, sier Berntsen.

Annonse

Det var onsdag 24. januar NSG lanserte undersøkelsen. Den er rettet mot alle landets sauebønder, ikke bare medlemmer.

Gjennom undersøkelsen, håper NSG å få en god oversikt både over hvor mange sauebønder som har sluttet det siste året, og hva sauebønder selv har gjort for å bidra til en mindre overproduksjon på sau/lam.

NSG-lederen valgte selv, i fjor høst, å redusere sin produksjon med 5 prosent – og ba alle andre sauebønder følge hans eksempel.

Også på Facebook har responsen vært god. Bare på NSGs egne Facebook-sider har 25 000 personer per torsdag ettermiddag fanget opp kampanjen.

– Dette er «all time high» for vår del, sier Berntsen.

Også Nortura, KLF og Sauekontrollen har sendt ut oppfordring til «sine» om å slutte opp om NSGs initiativ, melder Norsk Sau og Geit.

Neste artikkel

Ole G. Hertzenberg slutter i Sau og Geit