Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

God start på NSGs sauekampanje

Ett døgn etter kampanjestart hadde 2300 sauebønder svart. 25 000 personer har fanget opp kampanjen på Norsk Sau og Geits FB-sider.

Norsk Sau og Geit, her ved styreleder Kjell Erik Berntsen, har allerede fått god respons på sin kampanje. Hensikten er å finne ut hvor mange produsenter som har sluttet, og hva sauebønder selv har gjort for å bidra til en bedre markedssituasjon. Foto: Anders Sandbu

Vel ett døgn etter at Norsk Sau og Geit (NSG) lanserte sin nettbaserte spørreundersøkelse, har 2 300 sauebønder svart.

– En fenomenal start på kampanjen. Dette bekrefter det vi egentlig visste fra før: Sauebønder er vant til å stå på, enten det gjelder lamming, å se etter dyr på utmarksbeite eller stille opp på grillaksjoner, sier leder Kjell Erik Berntsen i Norsk Sau og Geit.

Han følger opp med en hopp-analogi:

– Vi er kommet veldig godt ut fra hoppkanten, og har fått en utrolig høyde over kulen. Nå gjelder det å fullføre svevet – og stå på – helt fram svarfristen 4. februar, sier Berntsen.

Annonse

Det var onsdag 24. januar NSG lanserte undersøkelsen. Den er rettet mot alle landets sauebønder, ikke bare medlemmer.

Gjennom undersøkelsen, håper NSG å få en god oversikt både over hvor mange sauebønder som har sluttet det siste året, og hva sauebønder selv har gjort for å bidra til en mindre overproduksjon på sau/lam.

NSG-lederen valgte selv, i fjor høst, å redusere sin produksjon med 5 prosent – og ba alle andre sauebønder følge hans eksempel.

Også på Facebook har responsen vært god. Bare på NSGs egne Facebook-sider har 25 000 personer per torsdag ettermiddag fanget opp kampanjen.

– Dette er «all time high» for vår del, sier Berntsen.

Også Nortura, KLF og Sauekontrollen har sendt ut oppfordring til «sine» om å slutte opp om NSGs initiativ, melder Norsk Sau og Geit.

Neste artikkel

Sauekampanje møter motbør