Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Ber folk kjøre traktor med vett

Bondebladet – bondens egen ukeavis
Publisert: 12.05.10 12:00 | Oppdatert: 25.02.14 12:45

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp) ber i et brev til samferdselsministeren og arbeidsministeren om at det må bli påbudt å bruke setebelte i traktor ved kjøring på offentlig vei, melder departementet på sine nettsider.

Uavhengig av dette foreslår styremedlem Harald Lie i Vestfold Bondelag å blåse støvet av brosjyra «Vis trafikkvett på traktoren».

- Jeg kjører en del rundt i landet og ser mye stygg kjøring. Alle kjører ikke stygt, men det er flere enn «noen få», sier Lie.

- Jeg har en mistanke om at det er stressede deltidsbønder som har det minst bevisste forholdet til hvordan en oppfører seg på vegen, fortsetter Våle-bonden.

I egen interesse

Lie ønsker ikke å henge ut noen gruppe, men han maner til større sjøljustis i næringa.

Slik han ser det, vil landbrukspolitikken gjøre at flere og flere av bøndene som holder ut, må drive mer og mer leiejord spredt over stadig større avstander.

- Derfor blir bønder også avhengig av å kunne kjøre mer - ikke mindre - på offentlig veg i tida framover. Nå er regelverket under revurdering og da gjelder det å te oss slik at vi ikke framprovoserer ekstra strenge forbud, resonnerer Lie.

Ut fra debatten som har pågått, frykter han for eksempel rushtidskjøring, veto for breie doninger og påbud om at frakt av større redskap må skje på lastebil.

Lie ønsker seg ikke noen av delene. I onnene må dagens bonde kjøre både dag og natt. Redskapen minker neppe i tida som kommer, og omlasting av for eksempel en rundballepresse til transport på lastebil blir ikke bare tungvint.

- Det har vi heller ikke råd til, sier han.

Pallegaffel et drapsvåpen

- Det aller verste jeg ser, er de som kommer med pallegaffel eller frontlaster i drøyt én meters høyde. Frontkolliderer en med en personbil da, stopper ikke traktoren før den møter forhjula på bilen. Da har pallegaflene for lengst spiddet kupeen, og de som sitter der er ferdig., sier Lie.

Ei slik ulykke vil være tragisk for alle parter, og det er ikke det næringa trenger da regelverket er under behandling, mener han.

Slik frontmontert utstyr skal enten helt opp eller lenger ned mot asfalten. Sjøl foretrekker Lie det siste, fordi stabiliteten svekkes når lesseapparatet står høyt til værs.

- Vis hensyn

En gjenganger i Bondebladet foran onnesesongene er henstillingene om å kjøre til side og vise hensyn når køen av biler blir lang i traktorspeilet. Harald Lie gjentar budskapet:

- Vi bønder kjører jo også personbil av og til, og la oss være så ærlig å innrømme at vi også blir irritert når køen blir en kilometer lang og traktoren kjører forbi den ene busslomma etter den andre uten å svinge til side.

At noen bilister er kjappe til å tute, er nå så, men verre er det at kødannelsen framprovoserer risikable forbikjøringer. Å passere en traktor som går i 50 km/t tar lengre tid enn mange er klar over, sier han.

- Merk godt, uten misbruk

Ellers minner Lie om å overholde alle regler om forskriftsmessig sikring og merking av brei redskap. Da står en sterkere i etterspillet etter ei eventuell ulykke. Sjøl bruker han refleks og markeringslys på alt som er breiere enn 2,55 m.

Han har også blinklampe på taket, men tenner den ikke før det er reelt behov. Han retter en pekefinger mot å misbruke varslingsutstyret.

- En del av den yngre garde synes jo blinkende lys på taket er litt tøft . Men skulle jeg bruke det i tide og utide, blir de som ferdes på samme veg bli så vant til den at de ikke vil bry seg når den virkelig er berettiget. Blinklampe skal ifølge forskriftene brukes ved bredder på 2,60, forteller Lie.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse