Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Sverige går for tyngre tømmervogntog

Sverige øker tillatt totalvekt på vogntog til 74 tonn. I Norge skal det samme prøves ut.

Tømmervogntog med en totalvekt på 74 tonn får nå kjøre på 12 prosent av det svenske statlige veinettet. Foto: Hubert Elming/Mostphotos

Hittil har den tillatte totalvekten i Sverige vært 64 tonn. Den nye, økte totalvektene – 74 tonn – vil gjelde for vogntog med 8 og 9 aksler.

Norges Skogeierforbund vender tommelen opp for regelendringen, som har virkning fra 1. juli 2018.

– Bruk av kjøretøyer med flere aksler er en svært interessant trend. Det åpner for større lass uten at belastningen på vegnettet øker, sier Dag Skjølaas i Skogeierforbundet.

Annonse

I første omgang vil økte totalvekter bli innført på 12 prosent av det statlige vegnettet. Det tilsvarere 11 800 kilometer statlig vei. Fram mot 2030 er målet å innføre 74 tonn på hele det statlige vegnettet.

Begrunnelsen for økte totalvekter, er at det både vil styrke næringslivets konkurransekraft og redusere utslippene av klimagasser.

Finland innførte 76 tonn høsten 2013. I Norge er tillatt totalvekt for tømmervogntog og modulvogntog 60 tonn, mens øvrige vogntog har maksimalt 50 tonn.

Stortinget har imidlertid bedt regjeringen gjennomføre en prøveordning med tømmervogntog med totalvekt opp til 74. Sammen med Statens vegvesen, er Norges Skogeierforbund i ferd med å forberede dette prosjektet, skriver Norges Skogeierforbund på sine hjemmesider.

Neste artikkel

Godt nytt for skognæringa