Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Skal bruke 95 millioner på økokampanje

Største økokampanje noensinne i Danmark.

Karl Erik Berge
Publisert: 09.01.17 13:22 | Oppdatert: 09.01.17 15:57

EU har nylig bevilget 79 millioner danske kroner (ca 95 millioner NKR) for å fremme salget av økologisk mat i Danmark og England.

Kampanjen skal gjennomføres de neste tre årene i regi av Økologisk Landsforening i Danmark og den engelske organisasjonen Organic Trade Board, skriver Landbrugsavisen.

Budsjettet i Danmark er på 25 millioner danske kroner.

Les mer: Regjeringen skroter økomålsettinger

– Innsatsen skal bidra til å holde oppe det sterke trykket vi opplever av økologiske mat i Danmark akkurat nå, og som har fått rekordmange danske bønder til å legge om til økologisk – til nytte for naturen, grunnvannet og dyrene. Den nye, store øko-kampanjen skal være med å sikre at den positive utviklingen fortsetter de kommende år, sier Helle Bossen, sjefkonsulent i Økologisk Landsforening og prosjektleder på den danske kampanjedelen.

Vil øke salget med 50 prosent

Danmark blir regnet som verdens førende økologinasjon. Cirka 10 prosent av alt matvaresalg i Danmark er økologisk. Derfor vil Organic Trade Board samarbeide med Økologisk Landsforening om kampanjen.

– Halvparten av det danske folk kjøper økologiske varer hver uke, og over de neste tre årene intensiverer vi innsatsen for å normalisere det økologiske valget. Vår målsetting er å øke salget av økologiske varer i Danmark med 50 prosent fra 2016 til 2019, sier Helle Bossen til Landbrugsavisen.

Kampanjen skal primært foregå i de danske dagligvarebutikker samt i sosiale medier.

Vil snu trenden i Norge

– Dette bekrefter det vi har sagt lenge, at Danmark står klare for å eksportere til oss hvis vi ikke klarer å produsere nok økologisk mat selv. De puster oss i nakken, sier Aina Bartmann, prosjektleder for Landbrukets Økoløft i Oikos.

Økoløftet er et samarbeid for å snu den negative trenden for økologisk produksjon i Norge.

– Etterspørselen etter økologisk mat er på mange områder større enn det norsk landbruk produserer. Det er særlig på grønnsaker, frukt og bær, samt korn til menneskemat og dyrefôr vi ligger etter med produksjonen, sier hun.

Må ha ambisjoner om produksjonsvekst

Det er en tydelig vekst i etterspørselen etter økologisk mat i Norge.

– Vi ser også at kjedene satser mer. Derfor er det et paradoks at regjeringen foreslår å kutte målet om 15 prosent andel økologisk produksjon og forbruk innen 2020 i den nye jordbruksmeldinga, sier Bartmann.

Prosjektlederen tror ikke siste ord er sagt i den sammenheng.

– Jordbruksmeldinga er ikke vedtatt, men viktigere enn tallet er å ha ambisjoner om vekst i økoproduksjon her i landet. Det er et stort paradoks hvis vi må importere stadig mer økomat for å dekke etterspørselen. Storting og regjering må ta tak i dette. Vi vet også at de som velger økomat, vil ha denne så kortreist som mulig, sier Bartmann



VELKOMMEN TIL DEBATT PÅ BONDEBLADET.NO

Les våre debattregler her.
comments powered by Disqus
Annonse