Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Rekordomsetning av julemat

Alle matkjedene melder om rekordstor julemathandel før jul.

Anders Sandbu
Publisert: 04.01.17 09:29

Nordmenn handlet julemat som aldri før i jula vi nå har lagt bak oss. Matbutikker over hele landet jubler over salget.

– Om vi ser på julevarer, hadde vi totalt i Coop en omsetningsvekst på 34 prosent i juleuka 2016 sammenlignet med samme uke året før, forteller kjededirektør Håvard Jensen i Coop til Bondebladet.

Da har han ikke regnet med de 460 butikkene matkjeden overtok etter oppkjøpet av Ica. Jensen trekker fram flere årsaker til veksten.

Solgte 800 tonn ribbe

– Vi har vært flinkere til å prognosere, og vi har mer fornøyde kunder som handler mer. Vi merker en økning både i handlefrekvens og gjennomsnittshandel. Coop har også blitt flinkere til å analysere kundenes behov og deres atferd. Da treffer vi bedre – både med tanke på hvilke produkter kundene vil ha, og hvilke andre produkter de kanskje trenger, utdyper han.

Ser man på de enkelte vareslagene, hadde Coop en omsetning på 630 000 kilo kalkun i juleuka. Videre ble det omsatt 800 000 kilo ribbe og 850 000 kilo pinnekjøtt. Ribbe er fortsatt en viktig julerett for nordmenn, men pinnekjøtt er varen som vokser mest. Kjeden solgte 11 tonn mer ribbe enn prognosert. På kalkun, så Coop en omsetningsvekst på 10 prosent i Obs-kjeden. Kalkunfilet og Prior festkalkun er de største vareslagene her.

Kjeden hadde i uke 49-51 en total omsetning på 150 millioner kroner fordelt på svin, ribbe, medisterpølser, medisterkaker og pinnekjøtt. Det er en vekst på 16 prosent fra samme periode i 2015, opplyser kjededirektøren.

Satser mer på emv

Også Rema kan skilte med rekordomsetning. I juleuken økte kjeden sin omsetning med nær 40 prosent sammenlignet med i 2015.

Kjeden har også endret strategi, ved å kaste ut enkelte merkevarer og satse mer på egne merkevarer.

– Det å øke markedsandelene fordi vi setter opp prisen, er vi ikke interessert i. Vi selger mer varer enn før og har aldri hatt større kundevekst. Samtidig har vi senket prisene våre, som pristestene viser, sier administrerende direktør Jan Frode Johansen i Rema Franchise til Aftenposten.

Han påpeker videre at mange kjøpmenn satte omsetningsrekord på slutten av fjoråret. Flere butikker omsatte for mer enn 100 og 150 millioner kroner i 2016.

Meny-sjef Vegard Kjuus opplyser til avisen at kjeden doblet sin omsetning før jul sammenlignet med en gjennomsnittsuke. Mest overrasket er han over salget av lutefisk. Fersk lutefisk lå på Menys topp ti-liste i hele desember.

God jul for Nortura

Nortura – Norges desidert største kjøttkonsern – venter fortsatt på de siste salgstallene, men det blir en salgsvekst sammenlignet med fjoråret.

– God planlegging og innsats gjennom hele verdikjeden har ført til vekst i flere produktkategorier. Pinnekjøtt og fenalår fra Nortura har gjort det spesielt bra. Pølser er et annet område hvor det er god vekst fra fjoråret. Gilde fikk topplasseringene i to av årets største produkttester (VGs pinnekjøtt-test og TV2 Matkontrollens Ribbe-test), og det ga god drahjelp på salget. Julen er en viktig sesong for Nortura, og våre merkevarer holder sine sterke posisjoner som foretrukket julemat, skriver Norturas kommunikasjonsrådgiver Marthine Haugen Petersen i en epost til Bondebladet.



Annonse