Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

NRF ettertraktet internasjonalt

Kunder i både USA og store EU-land vil ha NRF.

Populær: Norsk rødt fe vinner terreng internasjonalt, skriver Geno i pressemeldingen sin. Foto: Camilla Mellemstrand

Pressemelding fra Geno: Det er økende internasjonal etterspørsel etter avlsmateriale fra NRF. Geno opplever en økende anerkjennelse av det arbeidet som flere generasjoner av norske bønder har lagt ned i utviklingen av NRF-rasen. Dette viser at langsiktig arbeid gir resultater, og i 2015 ble NRF igjen den mest solgte røde rasen internasjonalt.

– Vi har erfart at NRF-rasen har vokst i popularitet år for år, men spesielt i løpet av de siste tre årene, sier Geno-direktør Sverre Bjørnstad. Topp 5-markedene for eksport av NRF-sæd i 2015 er USA, Storbritannia, Nederland, Italia og Polen, men totalt eksporterte vi til 30 ulike markeder.

– Våre internasjonale kunder opplever at kuer med NRF-inside har en melkeytelse på linje med Holstein, samtidig som de ser en betydelig forbedring innen egenskapene helse, fruktbarhet og holdbarhet. I sum opplever de ei robust og lettstelt ku med stor produksjonskapasitet. Med de lave melkeprisene ute i verden, opplever de også at de tjener på mer kjøttfulle dyr, sier Bjørnstad.

Annonse

Vi vet fra rutinemessige registreringer i mange land at fruktbarheten og drektighetsprosenten er bedre ved bruk av NRF enn andre raser. Data fra USA dokumenterer at bruken av NRF i besetningen reduserer kostnadene og øker inntektene. Ferske studier viser en økning i nettoinntekt på 75 US$ per ku per år sammenlignet med ren Holstein. Melkeprodusenter verden over ønsker sterke og sunne kyr som gir lite problemer i den daglige drifta samtidig som de har stor produksjonskapasitet. Vår erfaring er at dette er bakgrunnen for den økende etterspørselen etter NRF internasjonalt, avslutter Sverre Bjørnstad.

Les hele saken på Genos hjemmesider.

Neste artikkel

Innovasjon Norge prioriterer ikke korntørker i Trøndelag