Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nordmenn slenger mer kjøtt på grillen

Dagligvarekjeder har alle bra vekst i kjøttsalget

Grillmat: Grillsesongen er viktig for kjøttsalget sommerstid. Dagligvarekjedene melder om økt salg av kjøtt, men det er enda ikke klart om det monner for å ta unna fryselagrene av svine- og lammekjøtt. (Foto: Colourbox)

For iherdige grillere er grillsesongen fortsatt ikke over, men enden er nær nok til at de store dagligvarekjedene har konkludert med at salget har vært bra. Landets tre store dagligvarekjeder har alle økt kjøttsalg sammenlignet med fjoråret. Jakob Simonhjell i Nortura gleder seg over økt salg, men er ikke sikker på om det er nok til å ta unna for overproduksjonen av lamme- og svinekjøtt.

En undersøkelse fra Rema 1000 viser at 56 prosent av alle nordmenn griller.

– Helt overordnet har utviklingen vært god i sommer. Det er en økning i salget av kjøtt på drøyt 10 prosent fra i fjor. Det kan være overraskende med tanke på været, men vi vet jo fra tidligere at nordmenn gjerne griller uansett, dersom vi har bestemt oss for det, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen.

Coop har økt salget veldig kraftig, noe som delvis skyldes at de har overtatt mange av Rimis butikker.

– I grillserien vår «Grill perfekt» har vi en vekst på nesten 50 prosent, dette er eksklusiv bearbeidet kjøtt og pølser, sier Lise Mette Kjellberg i Coop.

Selger mer lam

Nortura fikk i vår kritikk for ikke å markedsføre lammekjøtt nok som vare utenom pinnekjøtt- og fårikålsesongen.

NorgesGruppen eier blant annet Kiwi og Meny, og er totalt sett den største av kjedene. De har økt salget av lam betydelig sammenlignet med i fjor sommer.

– Økningen er på 16 prosent, og det er hovedsakelig ferskt lammekjøtt. Det er en god økning, men det er et lite segment sammenlignet med for eksempel gris. Mesteparten av lammesalget er marinerte fileter og grillspidd, sier Søyland.

Hun mener økningen skyldes at de har jobbet med å få mer lam ut i butikkene.

– Mange kunder kommer i butikken og skal grille, men vet ikke helt hva de skal ha. Veldig mange kjøper jo da det som er i butikken. Vi ser at det har blitt gjort en god jobb, som har gitt resultater.

Også i Coop melder de om økt salg av lammekjøtt.

– I grillserien vår «Grill perfekt» har vi en vekst på nesten 50 prosent, dette er eksklusiv bearbeidet kjøtt og pølser, sier Lise Mette Kjellberg i Coop.

Rema 1000 har ikke oppgitt hvor mye lam de har solgt, men skriver i en e-post at de har satset på markedsføring av lammekjøtt.

– Rema 1000 begynte som eneste kjede å selge sommerlam fra Gilde i våre butikker i fjor. Det har vi også gjort i år, sier kommunikasjonssjef Øyvind Arum.

Er det nok?

Jakob Simonhjell, direktør for Norturas Totalmarked gleder seg over økt salg av kjøtt i sommer.

– Det som er innmari hyggelig å høre er at de har økt salg gjennom sommeren. Det blir interessant å se hvordan det slår ut på markedsbalansen framover. Særlig svine- og sauenæringa har behov for økt salg, sier han.

Likevel er det for tidlig å si om vi har grillet nok til å ta unna for overproduksjonen av lam og svin. Det vil først vise seg når Nortura lager nye prognoser i september.

– Det er gjerne en forsinkelse mellom hva kjedene selger og hva vi registrerer i markedsbalansen, sier Simonhjell.

Selv om det ikke er klart hvordan markedsbalansen er for lammekjøtt, er Simonhjell fornøyd med økningen.

– Det er helt klart en bra økning, og jeg håper det er en indikasjon på at vi lykkes i arbeidet med å gjøre lam mer til en vare gjennom hele året.

Spent på fårikålsesongen

Jakob Simonhjell, direktør Totalmarked kjøtt og egg i Nortura

«Særlig svine- og saue-
næringa har behov for 
økt salg»
Annonse

Kjedene oppgir ikke salgstallene, men lammekjøtt er en relativt liten varegruppe sommerstid. Simonhjell er spent på hvordan salget blir utover høsten.

– Det som er særdeles viktig for salget av lammekjøtt er hvordan fårikålsesongen blir. Vi er avhengig av å selge hele dyret, sier Simonhjell.

Tone Våg, leder i Norsk Sau og Geit, er spent på om den økte etterspørselen er stor nok til å ta unna for overproduksjonen.

– Vi er glad for at salget øker. Det som blir spennende nå er å se om fryselagrene minker, sier hun.

– Hva har dere i Norsk Sau og Geit gjort for å øke etterspørselen?

– Vi har jobbet mot Nortura, og fått en avtale om at vi skal markedsføre lam mer. Først og fremst for å få unna det som ligger på fryselager nå, men også for å bruke lam utenom sesongen. Vi er avhengig av å få folk til å se at lammekjøttet er fenomenalt godt til langt mer enn fårikålgryta, sier Våg.

Gris og kylling

Økning i lammesalg til tross: Det er andre dyr som dominerer norske griller.

– Det er salget av fersk kylling og svin som vokser mest. Når det gjelder kylling er det de varelinjene som er uten narasin som har bidratt til den gode utviklingen. Av gris er det koteletter, fileter, grillribbe og stek som øker mest. I tillegg er det god vekst i salget av grill- og spesialpølser. Det siste har vi sett over tid, og det henger nok sammen med at det er blitt mye bedre utvalg, sier Kine Søyland i Norge Gruppen.

Også i Coop har de solgt mye pølser.

– Vi har et godt utvalg av spesialpølser og burgere som selger svært godt. Vi ser at folk griller mye burgere og pølser i starten av sesongen og avanserer med hele kjøttstykker og mer avansert grillmat utover sommeren. I slutten av grillsesongen går man tilbake til å grille mer burgere og pølser igjen, sier Lise Mette Kjellberg i Coop.

Jakob Simonhjell i Nortura er likevel bekymret for pølsesalget. Selv om det selges mye spesialpølser, er han ikke sikker på om det er nok til å kompensere for andre pølsesorter.

– Det har forandret seg mye, men totalsalget av pølser har nok ikke vært på et slikt nivå som det bør for at vi skal få solgt hele grisen, sier han.

I Norges Gruppen har salget av ferskt storfekjøtt gått litt ned, men de andre kjedene melder om sju millioner solgte burgere.

– Vi har hatt en strålende grillsesong, og har med vår fokus på innovasjon og matglede solgt over to millioner ferske burgere og fem millioner fryste burgere, sier Øyvind Arum i Rema 1000.

Konkurranse

Selv om kjøttsalget har gått opp har både fisk og vegetarmat meldt seg på som konkurrenter om plassen på grillen. Coop sier de har solgt godt med tradisjonelle burgere, men at også vegetarburgere har solgt bra.

– Vi ser at vi selger mye av dets samme som i fjor, men nytt i år er at vi har vegetarburgere. Disse har solgt godt siden lansering 20. juni og ble fort blant våre bestselger, sier Lise Mette Kjellberg.

I Rema har de solgt mye av både grønnsaker og fisk til grillen.

– Vi ser også at grønnsaker og fiskeprodukter blir mer og mer populært på grillen. Hittil denne grillsesongen har det blitt solgt åtte millioner porsjoner med fersk laksefilet. Totalt har vi hatt en økning på 20 prosent, sier Øyvind Arum.

Neste artikkel

Coop lanserer egg fra utegående høner