Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Etterlyser mer matstolthet

Karl Erik
Publisert: 08.11.11 12:00

Elizabeth Hartmann mener de fleste nordmenn oppfører seg veldig ulikt hjemme og ute. På hjemmebane er det ofte nøkternhet som dominerer.

Ferie = god mat

- Når vi er på ferie er vi jakt etter den maten som smaker best og blir regnet som mest fantastisk for landet og området vi besøker, men på handleturer her hjemme er det dessverre ofte prisen som styrer det meste, sier Hartmann.

Hun mener vi burde oppføre oss mer som turister i hjemlandet også. - Vi burde være mer nysgjerrige på kvalitet og mangfold, og på mat med lokalt preg. Når vi er på tur i utlandet vil vi gjerne smake og lete oss fram til lokal mat med god smak og særpreg, men hjemme er vi mer nøysomme og forsiktige, sier hun.

Alle kan gjøre mer

Elizabeth Hartmann mener alt for mange lokale matprodusenter drives av idealisme. Og at vi skal være glad for at det finnes slike idealister, ellers hadde matutvalget vårt vært mye fattigere. Hun mener videre at vi ikke er stolte nok av all den gode lokalmaten som produseres her i landet.

Hvordan kan vi skape mer engasjement rundt denne maten?

- Her har vi et ansvar å ta alle sammen. Vi må snakke mer om mat. Vi må "se" maten også når vi er hjemme i Norge. Vi må vise at vi setter pris på den lokale maten og være stolte av den. Hvis alle hadde gjort litt mer, ville det vært veldig positivt, sier hun og legger til:

- De som produserer den er selvfølgelig allerede stolte, men det må også de være som skal selge, markedsføre, kjøpe og spise maten. Vi er et rikt land og veldig mange av oss har evne til å betale det som det koster for kvalitet - ergo handler det mer om også å ha viljen. Turistene som kommer til Norge har både evne og vilje til å bruke penger, og er opptatt av produkter med god kvalitet og med en historie. Vi må se på maten som håndverk. Ved å fortelle historier, får kjøperen i større grad et forhold til produktet de skal kjøpe og de får noe annet enn alt det vanlige som finnes på matbutikker. På markedsføringsspråket kaller vi det en merverdi.

Pris og kvalitet

Hartmann forstår at folk flest er opptatt av matprisene her i landet, men hun mener at pris på den ene siden, og smak og kvalitet på den andre, kan leve godt side om side.

- Vi har absolutt plass til begge. Vi er opptatte av matprisene, og det er bra, men vi bør bli like opptatte av kvalitet. Det er mulig å balansere begge deler på hver sin akse, vi er rike nok til det. Hvis vi glemmer kvalitetsaspektet og fokus på den gode smaken, blir vi mye fattigere - i hvert fall matmessig.

På rett vei

Italienere og franskmenn er veldig opptatt av sin egen matkultur.

Er vår lunkne interesse for lokalmat og nisjemat i eget land en særnorsk greie?

- Litt vanskelig å svare på det, men det kan virke som vi skiller oss litt ut. Vi er fasinert av alt det spennende som skjer utenfor landets grenser og forsyner oss villig av smak og opplevelser når vi er på tur. Hvorfor gjør vi ikke mer av dette i hverdagen, undrer Hartmann. Heldigvis skjer det også en del positivt på dette området som vi håper skal gi en positiv effekt. Generelt er folk mer opptatt av kvalitet og smak, og vi opplever også at aviser og ukeblader skriver mer og mer om norsk matkultur og mat med lokalt preg. Det går rett vei, men det går bare litt for sakte.

Betyr Bondens Marked mye for å øke interessen for lokal mat?

- Ja, så absolutt. Alle matmarkeder er viktige, og Bondens Marked og Matstreif betyr veldig mye for mange lokalmatprodusenter. Mange små produsenter får ikke plass i dagligvarebutikkene, men på disse markedene får de en fantastisk arena å vise seg frem på. Og heldigvis er oppslutningen og besøket stort. Det lover godt for framtiden, sier Elizabeth Hartmann.