Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

«Alt» fra Felleskjøpet i lomma

«Min gård» skal forenkle bondens hverdag, mener FK.

En pilotversjon av «Min gård» var tilgjengelig under landbruksmessen Bedre Landbruk 2016 med god respons. Nå kommer fullversjonen. (Foto: FK)

Felleskjøpet er klar med «Min gård» – en digital tjeneste til virksomhetens kunder og medlemmer.

– «Min gård» er starten på en ny digital hverdag både for bonden og Felleskjøpet, sier Trond Fidje, direktør for landbruk i FK Agri i en pressemelding.

– Med denne tjenesten skal vi gi kundene nye muligheter i form av tjenester og bedre oversikt over egen drift. Dette blir starten på en liten revolusjon i næringen, legger han til.

Kraftfôr og delelager

«Min gård» vil ha en utbedret løsning for kraftfôrbestilling, maskinkartotek, meldingstjenester, delekataloger, timebestilling for levering av korn og kontaktpunkter inn mot Felleskjøpet.

Det er planer om flere tjenester etter behov og etterspørsel i markedet, skriver Felleskjøpet.

Støtte fra Forskningsrådet

Forskningsrådet har innvilget støtte til utviklingen av «Min gård» og digital tjeneste for gårdsdrift.

Annonse

Gjennom SkatteFUNN-ordningen er det innvilget rett til skattefradrag for kostnader knyttet til forsknings- og utviklingsaktiviteter for perioden 2017 til og med 2019.

– Vi er svært glad for denne støtten. Det viser hvor viktig den digitale utviklingen av landbruket er, og at dette har verdi langt utover næringen. Vi skal utvikle innovative tjenester som gir lønnsomhet på gården gjennom å strukturere og utnytte relevante data til å forenkle bondens hverdag, og slik styrke produksjonsresultatene. Vi ønsker å bidra til økt matproduksjon, et mer bærekraftig landbruk og bedre samhandling mellom FK og våre kunder, sier Fidje.

Mye tid til testing

«Min gård» handler om å benytte de muligheter som ligger i dagens digitale utvikling, samt møte kunder på en bedre, enklere og mer effektiv måte, mener Felleskjøpet.

– Vi må utvikle oss sammen med bonden. Mulighetene er mange, og det handler om å finne de gode løsningene som hjelper bonden i den daglige driften. «Min gård» skal være en digital assistent i lomma til bonden. Vi har derfor brukt mye tid på å teste ut tjenesten sammen med bønder, sier Trond Fidje.

Neste artikkel

Etablerer grovfôrteam for bøndene