Dette er et annonseprodukt fra Tun Media produsert etter gjeldende retningslinjer

Annonse

Møter kundene med et smil

– Du har vel fått med deg at jeg trives i yrket? Øyvind Mørken bretter ut sitt smittende smil, tar noen erfarne grep på styringsboksen og svinger krana med gjødselsekkene sikkert på plass.

Øyvinds gode humør er velkjent blant bøndene i Vestfold og var nok medvirkende da Bondelaget utnevnte ham til «Bondevenn» for god service og pålitelig transport.

Øyvind Mørken driver Brødrene Mørken Transport AS med hovedbase i Revetal. Det tradisjonsrike selskapet ble etablert av bestefaren Johan i 1946 og drevet videre av hans tre sønner, deriblant Øyvinds far Sven Åge. Selv tok Øyvind over i 2011.

Trives med yrket

– Jeg begynte å kjøre lastebil som 21-åring, og fortsatt er jeg like glad i jobben. Det kan bli lange dager og da er det jo en fordel å like det du driver med, sier Øyvind (44).

– I denne jobben kommer du rundt og treffer hyggelige folk både på fabrikker, anlegg og gårdsbruk. Det er et forholdsvis fritt yrke, og jeg synes det er morsomt å skape noe for meg selv, fortsetter han. Brødrene Mørken disponerer i dag tre vogntog og utkjøring av Yaragjødsel til bøndene i Vestfold er en av hovedoppgavene. Selv kjører Øyvind rundt 80 000 kilometer i året med sin Volvo.

7 000 tonn gjødsel

Annonse

– Vi kjører ut ca. 7 000 tonn gjødsel i året. Det meste hentes på fabrikken på Herøya, men en del kjøres også ut fra Felleskjøpets lager på Kambo. Det krever litt planlegging og ikke minst god kontakt med kundene. Vi har lenge kjørt korn, gjødsel og andre varer for 100-120 landbrukskunder. Vi kjenner dem godt og har veldig god kommunikasjon med dem.

Vi vet i stor grad hvor og hvordan de ønsker gjødsla levert, så det går stort sett veldig greit, sier Øyvind. 97-98 prosent av gjødsla leveres i dag i storsekk. Øyvind sier gjødsel er en kurant vare å håndtere, og når bonden har lagt forholdene til rette ved levering, klarer Øyvind og hans sjåfører seg selv.

Den viktige kundekontakten

– Det er sjåfører som Øyvind som er den direkte kontakten med kundene våre. Derfor er den jobben de gjør så viktig. Den gode måten Øyvind og Brødrene Mørken Transport løser denne oppgaven på betyr mye for Yara. Sjåførene har dessuten en meget viktig oppgave med å sikre at gjødselkvaliteten ikke forringes gjennom distrubusjonen, sier Karoline Nordbø, markedsføringsansvarlig i Yara Norge. Mørken sier de forsøker å yte god service og at de har god kjemi med de fleste kundene. Det gjør arbeidet lettere. Han tar det som et godt tegn at de så godt som aldri får klager på jobben de gjør.

– Vi ser at det på en del ordrer er spesifisert at kundene ønsker gjødsla levert av vårt firma. Det er selvfølgelig hyggelig. Det er bra for oss at kundene støtter opp om oss som lokal transportør, sier Mørken.

På hjemmebane forsøker Øyvind å få mest mulig tid til tvillingene, en jente og en gutt, på 11 år. Aktiviteten utenom skolen dreier seg mye om turn og noe fotball.

Neste artikkel

– Rådgiverne er gull verdt